Bokparadiset

The girl who circumnavigated Fairyland in a ship of her own making - Catherynne M.Valente

Kategori: Fantasy

 
Titel: The girl who circumnavigated Fairyland in a ship of her own making
Författare: Catherynne M.Valente
Serie: #1 Fairyland
Förlag: Square fish
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 247

Handling: Twelve-year-old September lives in Omaha, and used to have an ordinary life, until her father went to war and her mother went to work. One day, September is met at her kitchen window by a Green Wind (taking the form of a gentleman in a green jacket), who invites her on an adventure, implying that her help is needed in Fairyland. The new Marquess is unpredictable and fickle, and also not much older than September. Only September can retrieve a talisman the Marquess wants from the enchanted woods, and if she doesn't . . .
Alltså det här är vad jag kallar en nonsensbok. Redan i första kapitlet påminner den mig om Alice i underlandet. Det är samma typ av nonsens (även om jag aldrig läst Alice faktiskt). Så till en början gillade jag verkligen inte den här. Tänkte faktiskt ge upp den. Men sen när September, huvudpersonen, får ett mål så får även boken en mening. Då klarar jag faktiskt av att läsa den och gillar den stundtals. I slutändan så tycker jag ändå den är okej. 

Det finns små bilder i början av varje kapitel som verkligen är så fina. De gillade jag verkligen! 

Men det som gör mig så kluven är om jag ska fortsätta läsa resterande böcker, de är ju så snygga! Fast samtidigt varför ska jag läsa böcker jag tycker är okej, när det finns så många bättre där ute? 

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Så fint omslag! Ahhh! Men trist om boken bara var "helt okej". Tror det ligger något i dedär med att man vill läsa AMAZING böcker. Tänk på alla bra böcker som bara väntar på en ;)

    Svar: sv: Visst är det, och alla böcker ihop hade varit såå fina! Men precis bättre att lägga både tid och pengar på böcker man verkligen vill läsa!
    BokParadiset

    2015-05-13 | 19:33:46
    Bloggadress: http://snowglitter.blogg.se/

Kommentera inlägget här: