Bokparadiset

Tjurnatten - Caroline Hurtig

Kategori: Häxor

 

Titel: Tjurnatten
Författare: Caroline Hurtig
Serie: -
Förlag: Antares bokförlag
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 336

Handling: När Vala blir utvald att delta under tjurnatten anar hon inte att hennes liv kommer förändras för alltid. Att allt hon trodde att hon visste om sig själv och om dem omkring henne är en lögn. 

Efter en rad traumatiska händelser som väcker något till liv i hennes själ, något som borde förblivit slumrande, förvandlas hennes liv till en kamp. En kamp mot ödet och den väg hon omedvetet dömt sig själv till att vandra. Det finns ingen återvändo men Vala är besatt av att hitta en utväg.
Det känns typ som en medeltidsvärld men en liten uns magi. Jag gillar att läsa när det utspelar sig på gamla ställen så det passar mig bra. Kanske inte riktigt vad jag skulle kalla en fantasy, fast den kanske inte heller blir marknadsförd som det.

Jag gillar att Saga/Vala ifrågasätter samhället. Varför inte kvinnorna har det bättre och att de inte ska vara under männen. Men samtidigt tycker jag att hon är jobbig ibland. Varför kan hon inte bara prata med Linder. gjorde hon det skulle det inte alls bli några missförstånd och deras kärlek skulle vara så mycket lättare. När vi kommer till Linder så gillar jag han. Han är för snäll för sitt eget bästa. 

Caroline skriver på ett sånt härligt sätt att sidorna bara flyger förbi. Det är hela tiden saker som händer och därför gör det boken snabbläst. Det är en bladvändare som inte tar lång tid att flyga igenom. Jag kan absolut tänka mig att läsa mer av henne! 

Måste säga att jag gillar slutet riktigt mycket. Inte helt vad jag hade trott faktiskt. 

Tack Caroline för rec-exet! 

Kommentarer

  • Klara säger:

    Det verkar vara en intressant bok! Jag gillar också böcker som utspelar sig i en lite äldre värld. :)

    Svar: sv: Ja den var faktiskt väldigt bra :)
    BokParadiset

    2015-05-08 | 14:49:23
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: