Bokparadiset

En gammal mans historia

Kategori: Feel-goodböcker


Titel: Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow / Water for elephants
Författare: Sara Gruen
Serie: -
Förlag: Bra böcker
Utgivningsår: 2011
Sidantal: 349

Handling: Jacob Jankowski pratar sällan om dem, men minnena lever fortfarande inuti hans nittioåriga kropp. Minnen av honom själv som en ung man, av ödet kastad upp på ett skraltigt tåg som var hem åt Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow.

För Jacob var cirkusen både en räddning och en förbannelse. Han hamnade där av en slump. Föräldralös och utfattig hade hans liv inget mål innan han slungades med på detta udda tåg, och i början av den stora depressionen var alla i denna tredjeklassens cirkus lyckliga över att ha ett jobb över huvud taget.

Marlena, cirkusens prima ryttarinna, var där för att hon blev kär i fel man, den stilige djurtränaren med ett grymt sinne. Och elefanten Rosie var där som den nya attraktionen som skulle rädda cirkusen. Men tyvärr hade Rosie inget som attraherade, hon kunde inte ens dresseras. Banden som växte mellan denna osannolika trio byggdes av kärlek och tillit, och var till slut deras enda hopp om överlevnad.
Jag började kolla på filmen för flera år sen men såg aldrg färdigt den. Men så plockade jag upp boken och jag gillar den mycket. Så snart hoppas jag att titta på filmen också! 

Jag gillar att den är den 93 åriga Jacob som berättar historien. Jag gillar verkligen att det blandas in med både hans vardag och hans historia. Det är både roligt och sorgligt att läsa om hur han har det på serviceboendet. Men Rosemary är verkligen en ljuspunkt där. Att läsa om hans vardag är verkligen det som förhöjer boken, gillar starkt! 

Sen har vi historien som handlar om en cirkus. Jag är inte för cirkusar och så man använder djuren. Men det är en annan diskussion. MEN det är så hemskt när man läser om djurmisshandlen i boken och jag klarar verkligen inte av att läsa den. Så fruktansvärt hemskt. Men för att återgå mer till cirkusen så gillar jag idén med det. Jag blir sugen på att läsa mer cirkusböcker, så har ni läst någon säg till! Cirkusar är bättre i bokform än i verkligheten. 

Bilderna som kommer i början av nästan alla kapitel är trevligt. Dock tillför de inte så mycket tycker jag, men de är trevliga. 

Jag gillade den här och är ni nyfikna så tycker jag att ni ska prova att läsa den! 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Har sett filmen som bygger på denna bok, men skulle absolut vilja läsa boken också någon gång.

    Svar: sv: Tycker jag du ska :)
    BokParadiset

    2015-11-13 | 21:10:33
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Bokprinsessorna säger:

    Såg filmen först och läste boken sedan och en av karaktärerna hamnade helt plötsligt i ett annat ljus. Ja jag pratar om cirkusdirektören vilket var intressant och roligt

    Svar: sv: Åh vad spännande! ska bli intressant om jag känner likadant när jag tittar på filmen :)
    BokParadiset

    2015-11-30 | 22:08:52
    Bloggadress: http://bokprinsessorna.wordpress.com

Kommentera inlägget här: