Bokparadiset

Äventyret om egyptiskmytologi fortsätter!

Kategori: Middle grade


Titel: Eldtronen
Författare: Rick Riordan
Serie: #2 Kanekrönikan
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 506

Handling: Ända sedan de egyptiska gudarna släpptes lösa i vår moderna värld har syskonen Carter och Sadie Kane haft problem. Som arvtagare till Livets hus besitter de magiska förmågor, men nu är deras hittills farligaste fiende ormguden Apep på väg att ta över världen. Om de inte lyckas stoppa honom på bara några få dagar kommer det att innebära slutet för jorden och hela mänskligheten.
För att kunna besegra Apep är Carter och Sadie tvungna att återuppliva solguden Ra en utmaning ingen magiker lyckats med tidigare. Men först av allt måste de leta upp de tre delarna av Ras bok och uttala den magiska formel som krävs. Sökandet tar dem från New York till London, via S:t Petersburg och slutligen till den egyptiska öknenSka de hinna förgöra Apep innan han sväljer solen och låter jorden gå under?
Efter att ha läst Den röda pyamiden så har jag längtat efter den här. Kan meddela att det var helt klart värt väntan. Jag älskade den och det är spännande och fartfyllt hela tiden. Jag hoppas sista delen inte dröjer allt för länge! 

Jag gillar verkligen att det är grekiskmytologi det handlar om. En del gudar kan jag men är inte alls lika hemma som på grekiskmytlogi så det är kul. Ser även framemot att läsa hans nya serie som handlar om nordiskmytologi! 

Jag gillar verkligen Sadie och Carter. De kompletterar varandra mycket bra, dessutom är det fint att se hur deras relation växer för varje bok. Dock tycker jag att deras röster är lite för lika, ibland glömmer man från vems PoV man läser ifrån men brukar gå snabbt att fatta igen. 

Jag måste nog påstå att jag gillar Kanekrönikan mer än vad jag gillar Percy Jackson böcker. Det är nog mest för att jag tycker inte Kanekrönikan är riktigt så förutsägbar som Percy böckerna är. Alltså man vet fortfarande att allt kommer att lösa sig och sådär, men Percy böckerna är väldigt upprepande tycker jag. Men jag gillar fortfarande Percy Jackson serien väldigt mycket så tro inget annat. 

Tack Modernista för rec-exet! 
 5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: