Bokparadiset

Stockholmssyndromet

Kategori: Deckare/Thriller


Titel: Good girl
Författare: Mary Kubica
Serie: -
Förlag: HarperCollins
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 378

Handling: Jag har förföljt henne de senaste dagarna. Jag vet var hon handlar sin mat, var hon lämnar in sin tvätt, var hon arbetar. Jag vet inte vad hon har för färg på ögonen eller hur de ser ut när hon blir rädd. Men det kommer jag göra. Som dotter till en framstående domare i Chicago har Mia Dennett ignorerat sin pappas förväntningar och blivit bildlärare på en skola för problembarn. En kväll går Mia till en bar för att träffa sin tillfälliga pojkvän, men när han inte dyker upp gör hon valet att gå hem med en främling. Till en början verkar Colin Thatcher vara ett säkert one night stand med sitt inställsamma sätt och sin torra humor.Colins jobb är att kidnappa Mia, som ett led i en invecklad utpressningshistoria, och att överlämna henne till sina uppdragsgivare. Men planen tar en oväntad vändning när Colin plötsligt bestämmer sig för att gömma Mia i en övergiven stuga mitt ute i ingenstans, på flykt från både polisen och de personer som anlitat honom.
Så boken handlar om en tjej som blir kidnappad. Så får man följer vad som händer före och efter händelsen och även från flera PoV. Jag tycker författaren har lagt upp hur man får reda på historien väldigt bra. Att det inte är i kronologisk ordning. Dessutom är det en bra handling. Dock inte den bästa boken om kidnappning och sånt, då skulle jag rekomendera Berövad/girl thirteen mer. För handlingen är väldigt förutsägbar. Så jag visste redan allt som skulle hända och jag är inte speciellt bra på sånt, allt var väldigt uppenbart. Så när det väl kom en twist blev jag liksom inte alls häpen. Så njae, jag vill ju helst att en thriller ska gå mig att sitta på nålar. 

Går vi vidare till karaktärerna är de väldigt steriotypiska. Mia som är offret är väldigt god och den bättre personen i hennes familj, går sin egen väg vilket pappan ogillar. Pappan är domare och inte kärleksfull och jobbar hela tiden, han verkar inte bry sig nämnvärt att Mia blivit kidnappad. Mamman är hemmafru och är rädd för pappan typ. Hon vågar inte säga emot honom och är väldigt nedtryckt, och älskar hennes barn mycket. Sen har vi systern som är precis som pappa och därför älskar han henne mest, hon gillar inte Mia speciellt mycket heller. 

Så ja det var inte en fullpott. Men jag var inte uttråkad under läsning. Nu låter det som om allt var negativt men jag tyckte ändå boken var mer än okej. Dock finns det bättre böcker inom kategorin. 

3/5

Kommentarer

  • Cilia säger:

    Jag har varit lite nyfiken på "Good girl" men om en bok är alldeles för förutsägbar så tappar jag lätt intresset :/
    "Berövad" har jag inte hört talas om innan men den låter spännande!

    Svar: sv: Isf tycker jag du ska kolla upp berövad istället det var helt sjukt spännande!!!
    BokParadiset

    2015-09-29 | 10:08:54
    Bloggadress: http://ciliaskultur.blogspot.com

Kommentera inlägget här: