Bokparadiset

En overklig bok men som faktiskt varit människors verklighet.

Kategori: Drama

 
Titel: Inlåsta
Författare: Emma Donoghue
Serie: -
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2011
Sidantal: 384
 
Handling: Jack bor med sin mamma i ett låst rum på drygt tio kvadratmeter i ett skjul. Rummet är ljudisolerat och specialbyggt för att de inte ska kunna ta sig ut. Jack tycker om att titta på tv och kallar de tecknade figurerna för sina vänner. För honom finns ingen annan verklighet än den innanför de fyra väggarna med hans mamma och mannen som kommer in ibland för att leverera mat och ta ut sopor. Mamman är noga med att Jack vid dessa tillfällen alltid är instängd i garderoben, så han ser aldrig mannen tydligt, men från sitt gömställe hör han att mannen verkar elak.
Jack och hans mamma bor i ett rum som de aldrig lämnar. Vissa nätter får de besök av Svarta mannen och då måste Jack krypa in i garderoben. Han trivs med tillvaron i rummet med mamma men en dag säger hon att de ska fly.
 
Sen jag hörde om den här på booktube så har jag varit intresserad av att läsa den, men det har inte blivit av att jag köpt den. Sen såg jag den i pocket när jag var i Ullis (Ullis=Ullared=Ge-kås för er som inte vet) så då plockade jag givetvis upp den. Nu har jag dessutom sett den på massa bokbloggar med ett filmomslag så verkar som om den kommit ut på film också ganska nyligen? Jag trodde dessutom att boken var ganska ny men såg att den kom ut 2010 så den måste fått ett rejält uppsving på sistonde! 

Jag fastnade väldigt snabbt i den här i storien, man vill veta hur det kommer sluta för Jack och hans mamma. Även om boken inte är verklighetsbaserad så skulle den kunna ha varit det med tanke på att det är flera människor runt om i världen som faktiskt varit med om precis samma sak, hur sjukt den än är. Jag gillar att historien är berättat hur Jacks synvinkel eftersom det gör historien lite mindre mörk, han vet ju inte om något annat. Men ändå så hade jag velat ha ett eller två kapitel utifrån mammans perspektiv. 
 
Boken ger en mycket känslor, jag blir både ledsen och sjukt äcklad men trots det så uppskattar jag boken väldigt mycket, jag tycker den är välskriven och kan tänka mig att den kanske är ännu bättre på orginalspråk. Jag hoppas att jag kan titta på filmen snart! 
 
Betyg: 4/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: