Bokparadiset

8 saker du aldrig skulle våga

Kategori: Contemporary

 
Titel: 8 saker du aldrig skulle våga
Författare: Eva Sussio & Moa Eriksson Sandberg
Serie: -
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 247

Jamila, Kay, Lisa och Vick går i nian, tjejerna bestämmer sig för att bilda en pakt där de ska utmana varandra att göra saker. Hur pinsamma utmaningarna än är, måste de genomföras. Vi får följa fyra ganska så olika tjejer men som alla har mycket funderingar.

Ni kanske inte kommer ihåg det här, men den här boken var med på min lista över bästa böcker 2015 (För er som behöver tips på bra böcker så hittar ni inlägget här). Vad jag inte kan förstå är hur inte fler har läst den här boken? 

Alltså åh vad jag gillar den här boken, den är så rolig, pinsam och helt underbar! Gillar verkligen att tjejerna är så tuffa, vågar ifrågasätta och står upp för sig. De vågar ta plats och låter inte killarna sänka dem. Tycker att det ger ett bra budskap till unga tjejer idag! Boken är dessutom väldig relevant för ungdomar idag, tjejerna funderar mycket på sex, läggning, identitet, de blir kåta osv. Ämnen som många ungdomsböcker inte tar med, men som är relevanta, jag vet att jag och mina kompisar hade liknande funderingar när vi var yngre och jag tror inte det har ändrats.

Jag gillar att alla tjejer är så olika både till sättet och till utseendet, och att alla har olika familjesituationer. Jag tror att alla kan identifiera sig med något i boken, jag vet att jag kunde det. Alla tankar man hade om sex, första gången man skulle köpa kondomer osv. Jag skämdes verkligen ihop med tjejerna och skrattade med dem. Den här boken fick mig verkligen på så himla bra humör!

Vet att många stört sig på språket men jag gillar när språket passar med boken. Det jag blev förvånad över är att de lyckats så bra. Visserligen är jag inte 14 längre men jag tänker att man pratar ungefär så här. Ibland kan det ju användas massa ord och sånt som man vet att ingen längre använder och då blir det bara pinsamt tycker jag. Men här funkar det riktigt bra.

Detta är en bok med hög igenkänningsfaktor och starka feministiska tjejer. Jag skulle också säga att boken påminner om systrar i jeans, så gillar de den serien kommer ni gilla denna bok! 

Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Tina säger:

    Tror verkligen jag skulle gilla den här!

    Svar: Tror jag med, LÄÄÄÄÄS!
    BokParadiset

    2016-08-18 | 14:42:22
    Bloggadress: http://tinaelisabeth.blogg.se
  • Elvira säger:

    Alltså å vad kul! Gillade den också väldigt mycket, så himla härlig! Tycker den har fått alldeles för lite uppmärksamhet dock, alla borde ju läsa :')

    Svar: Ja det tycker jag med, den är såå roligt, så väldigt tråkigt att den inte får mer uppmärksamhet...
    BokParadiset

    2016-08-19 | 14:24:54
    Bloggadress: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com

Kommentera inlägget här: