Bokparadiset

En Sci-Fi klassiker

Kategori: Klassiker och kult

 
Titel: Ett veck i tiden
Författare: Madeleine L'Engle
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2016 (1983)
Sidantal: 169
 
Megs pappa har försvunnit, alla tror att han är död men eftersom att Megs mamma inte tror det gör inte heller hon det. En natt kommer en mystisk tant förbi på besök, någon som redan är bekant för Megs lillebror, Charles Wallace, men inte för någon annan. Den här natten är början på jakten att få hem barnets pappa, en jakt som leder dem till rymden. 
 
Det som fångade mig direkt var "klistermärket" på framsidan där det stod, "Snart Disney-film av regissören bakom Frost". Jag älskar Disney och teckande filmer så blev verkligen taggad på att läsa boken. Så under hela läsningen föreställde jag mig hur boken kommer vara som en film, och jag tror faktiskt filmen kommer vara bättre än boken. 
 
Boken är väldigt flummig skulle jag säga, inte så många förklaringar och väldigt mycket fantasi. Man får verkligen ge L'Engle att hon hade en fantastisk fantasi. Bristen på förklaringar kan jag köpa ibland, men här var det lite för bristande där. Men boken var inte dåligt, det var bara inte riktigt en fullträff för mig. Jag liksom fastnade aldrig för karaktärerna, vilket troligtvis är en stor anledning till att jag inte föll för boken. 
 
Tack Modernista för rec-exet! 
 
Betyg: 2/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: