Bokparadiset

Kan ett förhållande överleva en bridezilla?

Kategori: Chicklit

 
Titel: Sommarbruden
Författare: Marita Conlon-McKennan
Serie: -
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 419 
 
Vi får följa Amy och Dan som precis har förlovat sig och vi får följa deras planering mot det perfekta bröllopet. Dock är det inte bara kärleksparet vi får följa utan det är även deras familj och vänner som är med i planeringen inför den stora dagen. Frågan är dock överlever ett förhållande en bridezilla? 
 
Jag gillar när chicklitböcker är uppbyggda på det sättet att man får följa flera karaktärer. Även om inte alla karaktärer har lika många kapitel gör det så att det känns som om man får lära känna alla personer bättre. Just chicklit böcker som inte har den där spännande och cliffhanger känslan i handlingen är det ett bra sätt att fånga läsaren enligt mig. Marita Conlon-McKenna är dock en riktigt duktig författare tycker jag. Hon lyckas alltid fånga mig med sina böcker och jag kan säga att jag grät redan i första kapitlet i den där boken, alltså jag blev så rörd över de första sidorna att jag börjar gråta, det är ändå skickligt. Hennes böcker är verkligen så mysiga och det är som att komma hem, blir verkligen så glad av att läsa hennes böcker! Dock tänkte jag på en annan sak, hon skriver oerhört detaljerat, typ exakt vad de dricker, vilken sort av ogräs det är i rabatten osv, inget jag stör mig på men tror att det är antingen eller, förstår om folk stör sig på det. 
 
När det kommer till kakratärerna så blir jag irriterad på Amy, hon vill att allt ska vara så stort och maffigt och tänker inte alls på att hennes föräldrar ska betala bröllopet. Jag förstår och att hennes bästa kompis Jeff blir trött på allt bröllopsprat, klart det är en stor grej men man måste ju kunna fokusera på annat också. Jeff gillar jag verkligen. Hon är lärare, har större kroppsbyggnad, älskar sig själv och är så där härligt självständig. Hade kunnat läsa en bok om henne! Boken har dock lite för steriotypiska könsroller ibland.
 
Jag älskade verkligen den här boken, fick mig att bli så sugen på mer chicklit, borde prioritera den genren bättre alltså.. Även om det är ganska uppenbart vad som kommer hända och sådär, så är det så himla mysigt att läsa om. Har ni inte läst något av Conlon-McKennan innan så tycker jag absolut ni ska göra det, men börja med En hattaffär på hörnet. 
 
Betyg: 5/5
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: