Bokparadiset

Fortsättningen på en favorit serie!

Kategori: Fantasy

Läs inte den här recensionen om ni ännu inte läst första boken, Mistborn. Gå och läs den, du kommer inte att ångra dig.
 
 
Titel: Uppstigningens brunn del 1&2
Författare: Brandon Sanderson
Serie: #2 Mistborn
Förlag: Modernista
Utgvningsår: 2016
Sidantal: 904(392&512)
 
I slutet av första boken så dog ju Keliser martyrdöden. Det var en chock alltså. Jag älskade han så jag kände att det var väldigt tråkigt att han inte var med men samtidigt finns det ju massa andra fantastiska karaktärer som fick komma fram mer. Såklart har vi ju Vin som är typ coolaste tjejen i världen. Hon och Celeana från Throne of glass är väldigt lika faktiskt. En annan favorit är såklart Sazed han är en så himla fin människa. Han är rebelisk men det är bara för at hjälpa alla andra. Älskar att han fick en så stor plats i boken. Sen har vi OreSeur, som jag tillslut började tycka om så mycket. Samtalet han har med Vin fick mig att börja gråta. Hoppas att vi får se mer utav honom i tredje boken också. 
 
Vet att många har tyckt att den är boken är seg. Men jag älskar allt det politiska i boken även om del två (andra halvan av boken) är betydligt mer fartfylld. Men det blir inte tråkigt för mig. Jag tycker det är så spännande att läsa om Elend som ska bygga upp staden på bättre grunder än vad Överhärskaren haft de senaste 3000 åren. Att människor är så inrutade, att de hellre har det jäkligt dåligt än osäkert. Dessutom händer allting på samma gång genom hela boken. Det är flera krig, det händer konstigheter med dimman, det är så mycket lösa trådar som hela tiden tillkommer. Älskar det. Alltså gud mina nerver, under andra delen av boken så satt jag på spänn hela tiden. Herregud så spännande, hade ingen aning om vad som skulle hända. Det var så många twister som lurade mig också. Även om jag var riktigt nervös så var slutet riktigt bra.
 
Den här boken var så sjukt bra. Jag har verkligen längtat tills den skulle översättas. Jag förstår inte hur jag ska orka vänta tills tredje boken kommer. Sanderson är en riktigt riktigt bra författare, så i min väntan på tredje boken får jag kanske ta tag i någon annan serie av honom. 
 
Tusen tack Modernista för rec-exet!
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Bokhuset säger:

    Kände ungefär som du. Fast jag tyckte första boken var väldigt seg men sedan blev det så himla bra. Och Sazeed och OreSeur, så fina så fina. :)

    Svar: Alltså ja, så himla bra karaktärer!
    BokParadiset

    2016-12-19 | 09:27:43
    Bloggadress: http://bokhuset.ax/

Kommentera inlägget här: