Bokparadiset

Mer Jojo Moyes

Kategori: Chicklit

 
Titel: Ett hundra mil
Författare: Jojo Moyes
Serie: -
Förlag: Printz Publishing
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 400
 
Den här var en mörkare berättelse ifrån Moyes. Visserligen är Livet efter dig också väldigt hemsk men det finns mer humor i den än i den här. Vi följer en mamma, Jess, och hennes två barn som har det väldigt svårt ekonomiskt. Minsta ungen är lite av ett geni och vill börja på en privatskola där hon kommer lyckas bättre. Såklart vill mamman låta henne gå där, men ekonomin tillåter inte det. När hon får nys om en mattetävling där vinstpengarna räcker till skolan så måste familjen bara åka dit. Problemet är att tävlingen ligger i skottland, väldigt långt hemifrån. Samtidigt följer vi Ed som har grundat ett miljonföretag. Hans situation är väldigt strulig men han flyr sitt liv genom att köra familjen till tävlingen. 
 
Till en början tyckte jag det var riktigt jobbigt att läsa boken. Jess och familjen har det väldigt dystert och det är jobbigt att läsa om, samtidigt är Eds historia inte heller en dans på rosor. Men ju mer jag kom in i boken ju mer fastnade jag. Tillslut kunde jag inte lägga ner boken och stäckläste det sista. 
 
Jag gillade alla karaktärer riktigt mycket. Ibland störde jag mig på Ed, att han bara inte pratade med sin familj och var lite självupptagen. Men samtidigt tyckte jag om honom mycket. Jess och alla barnen var fantastiska! Dessutom var det så härligt att läsa om karaktärerna tillsammans med varandra. 
 
Det är inte min favoritbok av Moyes, men jag tycker om den riktigt riktigt mycket. Dessutom är det imponernade hur mycket hennes böcker skiljer sig ifrån varandra. Ingen är den andra lik vilket annars jag kan uppleva av andra författare. 
 
Betyg: 4/5
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: