Bokparadiset

Recensionskalender

Kategori: Fantasy

Nu under december har jag tänkt att publicera en recension varje dag fram till julafton. Vi får väl se hur jag klarar det men jag har så himla många oskrivna recensioner. Så jag hoppas att ni kommer att hitta något boktips under dagarnas gång! Idag kör vi igång med en ny favorit hos mig. 
 
 
Titel: The Rithmatist
Författare: Brandon Sanderson
Serie: #1 The Rithmatist
Förlag: TOR
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 370
 
Det är en värld som är uppbyggd på Rithmatister och vanliga människor. Rithmatsisterna skyddar världen ifrån monster. De gör de genom att måla cirklar och andra symboler på marken med hjälp av krita. Joel som är vår huvudperson är väldigt facinerad av Rithmatisterna och han studerar deras historia och symboler så fort han får chansen han är dock själv "bara" en vanlig människa. Under sommaren så börjar Rithmatist eleverna ifrån skolan att försvinna och Joel blir involverad i fallet. 
 
Hade jag vetat hur mycket jag fastnade för den här boken så hade jag plockat upp den mycket tidigare. Jag älskar världen som Sanderson har byggt upp (han är en mästare på världsuppbyggnad). Mellan varje kapitel är det bilder och förklaringar på symboler så en själv blir insatt och förstår ändå systemet. 
 
Joel tycker jag om väldigt mycket, jag blir dock lite irriterad på varför han inte sköter skolan när han ändå är så smart. Men jag tycker också så synd om honom som inte är en rithmatiskt! Melody som också är en huvudperson är sådär riktigt irriterande fast ändå på ett charmigt sätt. Jag älskar att hon ritar enhörningar hela tiden! 
 
Mysteriet är också bra gjort enligt mig. Jag fattade inte alls hur det skulle lösas. När väl lösningen kom fram blev jag inte jätteförvånad. Så jag trodde att boken bara skulle sluta, men ack så fel jag hade och det blev riktigt spännande. Jag vill så gärna läsa fortsättningen i den här serien, men frågan är när den kommer ut. Jag hoppas det inte blir senare än 2017 som jag läste på goodreads!
 
Gillar du fantasy och Brandon Sanderson så är den här boken ett måste för dig. Jag blev riktigt förvånad över hur mycket jag älskade den här. Det gick inte att lägga ner boken!
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Lena säger:

    Den där boken låter trevlig.

    Svar: Riktigt bra är den, skriv upp den på din TBR :)
    BokParadiset

    2016-12-02 | 10:41:39
    Bloggadress: http://https://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Jamie säger:

    Jag vill så gärna läsa den här men har inte blivit av men nu blev jag väldigt pepp på att läsa den! :D

    Svar: Alltså jaaaa, trodde inte att den skulle vara så bra!!
    BokParadiset

    2016-12-02 | 21:50:01
    Bloggadress: http://bokugglor.blogspot.se

Kommentera inlägget här: