Bokparadiset

The lie tree

Kategori: Spänningsroman

 
Titel: The lie tree
Författare: Frances Hardinge
Serie: -
Förlag: Macmillan
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 410
 
En familj tvingas flytta till en ö på grund av att pappan har gjort något som har ställt till med så mycket skvaller att de måste fly. Det visar sig snart att rykten även når ön. Inte långt där efter sker ett självmord, eller är det ett mord?
 
Den här boken tog så lång tid för mig att läsa, handlingen var ganska så långsamt. Jag brukar inte ha problem med att en bok är långsam men då brukar den oftast vara karaktärsdriven, men den här är mer handlingsbaserad vilket gjorde den så långsam. Dessutom trodde jag det skulle vara mer spännande men det var ganska platt. Det var väldigt nära på att jag gav upp boken faktiskt. 
 
Så jag fastnade inte för någon karaktär vad jag däremot gillar är alla de starka kvinnorna som är med i boken. De som vill foskare fast de inte får eftersom samhället inte tror kvinnor är smarta. Så jag gillade att alla kvinnor motbevisade det hela tiden. 
 
Jag tyckte inte mysteriet som hela boken handlar om var speciellt spännande heller. Boken fångade aldrig riktigt mig så jag blev inte så engagerad. Men det betyder inte att de inte är en bok för dig, den har fått väldigt jögt betyg på goodreads faktiskt! Dessutom har den vunnit pris som Costa book 2015, jag och deras vinnare verkar inte gå ihop, The shock of the fall var inte heller en favorit hos mig.
 
Betyg: 2/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: