Bokparadiset

Så sjukt snyggt omslag!

Kategori: Fantasy

 
Titel: A thousand pieces of you
Författare: Claudia Grey
Serie: #1 Firebird
Förlag: Harper Teen
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 357

Handling: Marguerite Caine’s physicist parents are known for their radical scientific achievements. Their most astonishing invention: the Firebird, which allows users to jump into parallel universes, some vastly altered from our own. But when Marguerite’s father is murdered, the killer—her parent’s handsome and enigmatic assistant Paul—escapes into another dimension before the law can touch him.

Marguerite can’t let the man who destroyed her family go free, and she races after Paul through different universes, where their lives entangle in increasingly familiar ways. With each encounter she begins to question Paul’s guilt—and her own heart. Soon she discovers the truth behind her father’s death is more sinister than she ever could have imagined
Den här boken var superhypad när den kom och främst för det fina omslaget. Sen hörde jag typ inte om någon som läste den, men alltså den här boken är såå mycket mer än det fina omslaget. 

Så det handlar om att i vår värld finns det massor av olika dimensioner, alla dimensioner ser olika ut och det är liksom hur det hade sett om om man gjort andra val och hur ens liv hade kunnat vara annorlunda. Marguerite som är huvudpersonen är dotter till de som upptäckte dimonsioner och som också uppfann hur man kan resa genom dimensionerna, på grund av det här blir hennes pappa mördad och mödaren flyr genom en annan dimension, så Meg tänker hitta honom och döda han. 

Alltså jag var inte ens beredd på hur bra den här boken skulle vara. Jag tycker Gray har gjort världen så himla häftig och det är inte gjort så att man inte fattar utan det gör man, sen finns det säkert luckor i världen som jag helt missat för att jag inte kan se felen i boken, haha. Det är dessutom så sjukt mycket referenser till nutida saker; musik, film och massa annat som man känner igen. 

Sen när vi kommer till hitta mödaren delen så gillar jag den verkligen, det är spännande även om man kunde lite ut lite av det. Man fick läsa om några olika dimensioner vilket var det bästa med boken typ, min favorit är när de är i Ryssland. Det var väldigt spännande allt faktiskt om möjligen lite förutsägbart, några saker räknade jag ut i förhand men ni som har följt mig länge vet att det inte är något som jag stör mig på. 

Karaktärerna var också helt fantastiska, jag gillar såklart Marguerite gillar att hon är väldigt kreaktiv och skiljer sig ifrån sin familj på det sättet, hon tror att hon inte alls är lika smart som resten av sin familj men det är hon. Älskar när huvudkaraktärer faktiskt är smarta. Dessutom är hon så otroligen godhjärtat utan att det är på ett jobbig sätt. Paul gillar jag supermycket också, och Megs pappa den lilla delen han är med. 

Alltså den här boken är helt fantastiskt, jag kan inte bärga mig tills jag får läsa tvåan, dock beställde jag ju massor av böcker för inte alls länge sen så det får vänta liiite till innan jag köper den. Den är boken är under hypad och borde få mer uppmärksamhet och att fler läser den! 
 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Nyfiken på denna. Har hört flera bra recensioner.

    Svar: sv: Läs den, är så bra!
    BokParadiset

    2016-01-26 | 21:05:35
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Jamie - En blogg för bokugglor säger:

    Nu blev jag ju ännu mer sugen på att läsa den här! Den får nog åka med i nästa beställning ;)

    Svar: Sv: JA det tycker jag!!!
    BokParadiset

    2016-01-27 | 13:26:30
    Bloggadress: http://bokugglor.blogspot.se

Kommentera inlägget här: