Bokparadiset

strimmor av hopp

Kategori: Krig

 
Titel: Strimmor av hopp
Författare: Ruta Sepetys
Serie: -
Förlag: B.Wahlströms
Utgivnigsår: 2011
Sidantal: 349

Handling: Litauen 1941
Lina är precis som alla andra femtonåringar i Litauen, hon målar och tecknar och blir förälskad i pojkar. Tills en kväll när Sovjets hemliga polis slår in dörren och för bort familjen. Lina, hennes mamma och lillebror skiljs från pappan och tvingas upp i en smutsig tågvagn på väg mot ett fångläger i det kalla och ogästvänliga Sibirien. Här tvingas de att arbeta hårt under oumbärliga förhållanden och varje dag är en kamp för att överleva. 
Det är svåra år och det är bara deras viljestyrka, kärlek och hopp som får Lina och hennes familj att ta sig igenom dagarna. Men är det nog för att de ska överleva?
Jag tycker handligen är väldigt intressant eftersom jag inte läst om detta tidigare. Jag vet lite om hur Lettland hade det under andra världskriget men definitivt inte på det sättet som boken tar upp det. Dessutom hade jag ingen aning om att de hade de då tufft även efter kriget. 
 
Jag vill gärna älska boken men det är något som gör att de inte riktigt går. Det är något som saknas. Det kan vara för att kapitlena är så korta och det hoppas lite, liksom mycket bara nuddas vid ytan och sen går det vidare. Jag hade velat ha mer om Lina och Andrius relation till exempel. Framför allt SPOILER!!! Hur de blev räddade och hur livet var när de kom tillbaka. Hade boken varit 100 sidor till med hur det blev efter hade den fått fullpott! SLUT PÅ SPOILER. 
 
Men boken är väldigt ärlig och rå. Jag tycker det är synd att jag inte läst den tidigare men glad att jag gjort det nu. Det är en bok om något väldigt viktigt som det absolut inte finns tillräckligt med böcker om! Författarens notering där bak är jättebra dessutom. Just när man läser den så tänker man verkligen på att detta är en verklig händelse och inte bara något som hittats på även om karaktärerna är fiktiva så är inte handlingen det. 
 
Jag har Rutas andra bok hemma i bokhyllan också och jag hoppas den blir läst snart, vilket jag tror för den här boken lämnar verkligen avtryck hos mig. 

Betyg: 4.5/5 

Kommentarer

  • Sofies bokblogg säger:

    Jag tyckte mycket om den här boken!

    Svar: sv: Jag med!
    BokParadiset

    2016-01-06 | 18:02:15
    Bloggadress: http://filo-sofie.blogspot.com

Kommentera inlägget här: