Bokparadiset

Episk omväg

Kategori: Contemporary

 
Titel: Amy and Roger's epic detour
Författare: Morgan Mattson
Serie: -
Förlag: Simon and Schuster
Utgivningsår: 2011
Sidantal: 344
 
Amys pappa har dött i en hemsk olycka och hennes mamma bestämmer att de ska flytta. Hennes mamma åker i förväg och fixar med huset och Amy ska åka dit en månad senare genom att bila dit. Hon är dock inte själv utan en barndomskompis, Roger, som hon inte kommer ihåg ska köra. Rutten är planerad iförväg av Amys mamma men Amy och Roger har endel saker de vill göra för att gå vidare i sina liv. Det blir en liten omväg bara. 
 
Jag har haft den här stående ganska så länge i bokhyllan och största anledningen till att jag inte läst den tror jag är för att texten var så liten och så sjukt ihoppressad. Men lite också för att det handlar om en road trip, jag har inte riktigt läst någon bok som helt igenom handlar om en roadtrip, det närmsta jag kommer är typ Papertowns och då är det bara en liten del som är en road trip. I vilket fall som helst har jag fått för mig att jag inte gillar det, ingen aning om varför men det stämmer inte alls. Jag älskade hela roadtrips grejen i den här boken, och måste leta upp fler liknande böcker. Jag älskade hur de fick se och göra så mycket saker bara genom att utforska sitt egna land. Sen blir bilåkandet heller aldrig tråkigt och det beror nog på att Morgan Mattson är en väldigt duktig författare. 
 
På något sätt lyckas det hända så väldigt mycke saker i boken samtidigt som det egentligen inte händer någonting. De träffar så många människor men det största är hur de själva utvecklas. Amy som har så mycket sorg och har stött bort alla sina vänner och även familj, börjar så småning om bli bättre, hon blir inte sitt gamla jag men det blir bättre i alla fall. Det märks väldigt tydligt också hur hon börjar öppna upp sig mer och slutar gömma sig. Roger som är hjärtkrossad börjar inse ett och annat och blir mer klarsynt. Hur deras vänskap växer fram är fint. 
 
Sen är boken gjord riktigt snyggt; det finns bilder, kvitton, anteckningar och en massa saker som gör att boken känns mer autentisk. Jag älskade anteckningarna som hon gjorde om alla delstater, och att det dessutom finns en tanke om varför hon gjorde det. 
 
Utifrån omslaget kan man tro att det är en härlig sommrig contemporary, men det är faktiskt en ganska tung berättelse och inte alls fluffigt och rosa. Jag gråter flera gånger i boken och det går inte låta bli att bli berörd. Jag trodde jag skulle gilla den här boken, men jag fullkomligt älskar den. Jag ville inte att boken skulle ta slut, jag vet att det inte finns någon uppföljare till boken och det krossar mitt hjärta. Men som tur är kan jag läsa om boken hur många gånger jag vill. 
 
Jag är så glad att jag läst den här boken och kan inte vänta tills jag får läsa Mattsons andra böcker. Dessutom ska jag försöka ta och leta upp andra road trips böcker, nu när jag vet vad jag missar. Även om jag är tveksam till om det kan leva upp till den här boken. 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Evelina säger:

    Tyckte också väldigt mycket om Amy & Rogers Epic Detour! Det var rätt så länge sen jag läste den, men jag minns fortfarande en hel del av handlingen. Sen så gillade jag slutet också även fast det var lite frustrerande :)

    Svar: Tyckte om den supermycket! Ja lite frustrerande i slutet, hade velat ha en till bok om dom!!
    BokParadiset

    2016-07-13 | 17:09:37
    Bloggadress: http://ewelinasbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: