Bokparadiset

I dina ögon

Kategori: Contemporary

 
Titel: I dina ögon
Författare: Sarah Dessen
Serie: -
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 446
 
Alla tidigare böcker jag läst av Dessen följer samma mönster, sommriga böcker som alla utspelar sig i strand staden Colby. Dock gör den här inte det och den är dessutom mörkare än hennes tidigare böcker. Här följer vi Sydney som alltid hamnar i skuggan av sin bror Peyton som precis hamnat i fängelse. Deras mamma vägrar att inse att Peyton gjort olagliga saker och är där för att avtjäna sitt straff, för henne är det som om han är borta på internat ungefär. 
 
Sydney påverkas såklart av sin brors handlingar, hon byter skola i en förhoppning om att inte bli igenkänd men också även för att underlätta ekonomisk för sina föräldrar. Där träffar hon Layla och en riktig vänskap växer fram. Deras vänskap är en av de bästa sakerna med boken, jag älskar en riktigt bra vänskap mellan karaktärer. Även om det senare i boken kommer en kärlekshistoria så tycker jag vänskapen är det som får ta mest plats, vilket jag uppskattar. 
 
Den här boken väcker väldigt mycket känslor, vi har Ames som är Peytons kompis som är jävligt läskig. Så fort man läser om honom får jag en klump i magen och jag bara väntar på att han ska göra något mot Sydney. Även Sydneys föräldrar gör mig så arg, de behandlar henne så orättvist och det är en sådan sak som jag blir så arg av. Genom hela boken vill jag bara att Sydney ska vara rebellisk och typ rymma hemifrån eller något. 
 
Jag föll verkligen för alla karaktärer och även om jag älskar att alla Dessens böcker är stand alones så hade jag velat ha en till bok om dessa karaktärer, eller en bok utifrån Laylas perspektiv. 
 
Att Dessen kan förmedla en bok som ger en så mycket känslor är fantastiskt. Stundtals blir jag så arg och ibland gråter jag floder, hon är en så jäkla bra författare och jag tycker verkligen ni ska plocka upp den här boken. Eller någon annan bok hon skrivit. Tror jag bara har en bok kvar att läsa av henne, som finns på svenska alltså. Älskar omslagen och färgerna som de svenska böckerna har, jag behöver mer av henne men får nog vänta tills nästa sommar innan en ny bok blir översatt..
 
Tack till Rabén&Sjögren för rec-exet!
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Jamie - En blogg för bokugglor säger:

    Den här boken var verkligen bra :) Men åh vad Ames var creepy! Usch vad jag inte gillade honom...

    Svar: ELLER HUR? Alltså så obehaglig, bara väntade på det som hände tillslut..
    BokParadiset

    2016-06-30 | 15:04:48
    Bloggadress: http://bokugglor.blogspot.se
  • Alba säger:

    Åh, jag vill läsa den nu genast! Ännu mer nu efter att ha läst din recension :) <3

    Svar: Men åh tack fina du! <3 Du kommer älska den!!
    BokParadiset

    2016-06-30 | 21:56:39
    Bloggadress: http://boklyckan.blogspot.se
  • Malin A säger:

    Dessen har faktiskt skrivit fler böcker som behandlar lite mörkare teman, kanske inte är de som är översätta till svenska dock (vet ej). En av mina favoriter, som jag iaf blev väldigt berörd av är dreamland. Läs den!

    Svar: Aha, ja för mig var det något nytt, bara läst de som är översatta! Får spana in den :)
    BokParadiset

    2016-07-01 | 10:33:35
  • Sofies bokblogg säger:

    Jag läste de första som översattes till svenska, men tyckte de var lite för lika varandra, så jag slutade läsa dem. Nu blir jag dock intresserad igen!

    Svar: Jag tyckte den här var riktigt bra! Men jag hennes böcker är ganska så lika varandra så man får läsa dem med ett stort mellanrum....
    BokParadiset

    2016-07-19 | 19:50:31
    Bloggadress: http://filo-sofie.blogspot.com

Kommentera inlägget här: