Bokparadiset

Tiden efter och innan Throne of Glass

Kategori: Fantasy

OBS! Det här delar i en serie så spoilers kan förekomma! 
 
 
Titel: Crown of Midnight
Författare: Sarah J. Maas
Serie: #2 Throne of glass
Förlag: Bloomsbury
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 418
 
Handling: From the throne of glass rules a king with a fist of iron and a soul as black as pitch. Assassin Celaena Sardothien won a brutal contest to become his Champion. Yet Celaena is far from loyal to the crown. She hides her secret vigilantly; she knows that the man she serves is bent on evil.

Keeping up the deadly charade becomes increasingly difficult when Celaena realizes she is not the only one seeking justice. As she tries to untangle the mysteries buried deep within the glass castle, her closest relationships suffer. It seems no one is above questioning her allegiances—not the Crown Prince Dorian; not Chaol, the Captain of the Guard; not even her best friend, Nehemia, a foreign princess with a rebel heart.

Then one terrible night, the secrets they have all been keeping lead to an unspeakable tragedy. As Celaena's world shatters, she will be forced to give up the very thing most precious to her and decide once and for all where her true loyalties lie... and whom she is ultimately willing to fight for.

När jag läste första boken var jag team Dorian men sen kom bok två och fuckade upp mig, gillar Celaena och Chaol tillsammas och det var så himla fina mot varandra i den här boken. Så nu kan jag inte alls bestämma mig vem jag vill hon ska vara med, men det här är ju också Maas specialitet, man faller för alla killar stenhårt! 
 
Handlingen i den här boken är såå spännande, och hur bra Celaena är på att göra vad som krävs för att överleva men ändå på ett så sjukt smart sätt. Jag blir helt trollbunden av den här serien och Maas är en så sjukt skicklig författare, både till språket, till handlingen och till att få en att älska serien! 
 
Jag har hört att serien kommer ta helt nya vändningar och serien kommer utvecklas sjukt mycket ifrån första boken, jag kan inte berga mig till att se vad det är som kommer hända. Är sjukt pepp på att läsa fortsättningen i serien och hoppas att jag får tiden till att göra det snart!
 
Betyg: 5/5

 
Titel: Assassin's blade
Författare: Sarah J. Maas
Serie: #0.1-0.5 Throne of glass
Förlag: Bloomsbury
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 430
 
Handling: Celaena Sardothien owes her reputation to Arobynn Hamel. He gave her a home at the Assassins' Guild and taught her the skills she needed to survive.

Arobynn's enemies stretch far and wide - from Adarlan's rooftops and its filthy dens, to remote islands and hostile deserts. Celaena is duty-bound to hunt them down. But behind her assignments lies a dark truth that will seal her fate - and cut her heart in two forever...
Åh jag har typ glömt hur mycket jag älskar den här serien och alla karaktärerna. Det var så härligt att läsa om Celina igen och egenligen vill jag bara kasta mig över nästa bok, men samtidigt vill jag dra ut på serien. 
 
Det var väldigt intressant att läsa om Celaena och livet innan Throne of Glass och se vad som ledde fram till händelserna i den boken. Jag kan dock inte avgöra vilken novell som är min favorit, kanske är The Assassinand the Desert, gillade verkligen karaktärerna där. Sen älskade jag ju också att få lärakänna Sam. Deras kärlek kändes så naturlig och äkta. Och såklart lyckas Maas att göra så man faller för honom också. 
 
Sen älskar jag att man få reda på alla händelser som ledde fram till första boken, trots det tycker jag man ska läsa den efter Crown of midnight annars blir man faktiskt lite spoilad. Den här boken var så bra och jag förvånas hela tiden om hur uttänk den här serien är. 
 
Jag älskar den här boken och jag älskar den här serien. Läs den! 

Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Jamie - En blogg för bokugglor säger:

    Så roligt att du gillar serien! :D Jag ska nog försöka läsa om alla innan den femte boken kommer ut :)

    Svar: JA älskar den! Härligt, jag hoppas på att jag läst ut fyran lagom till att den femte kommer ut :)
    BokParadiset

    2016-06-21 | 13:51:05
    Bloggadress: http://bokugglor.blogspot.se

Kommentera inlägget här: