Bokparadiset

Avslutet om de besynnerliga barnen

Kategori: Fantasy

 
Titel: Själars bibliotek
Författare: Ransom Riggs
Serie: #3 Miss Peregrines hem för besynnerliga barn 
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 509
 
Med tanke på att böckerna tar vid där den föregående precis slutade så är det otroligt bra att läsa alla på en gång. Det är verkligen meningen efter som boken startar med så det hade också kunnat vara en enda tjock bok. För min del fick jag ut mycket mer av läsningen på det här sättet också. 
 
Jacob och de andra besynnerliga är fortfarande på jakt efter miss P. Jag tycker Riggs är väldigt duktig på att hålla ett problem genom tre böcker utan att det blir det minsta tråkigt, eller att ämnet blir uttjatat. Det är ändå imponernade. Såklart har tredje boken också massa fotografier som passar så bra ihop med historien. Åter igen undrar jag om han skrivit storyn och hittat bilderna sen eller hur hela processen hat gått till. 
 
Det första som slog mig är hur mycket mörkare och läskigare den här boken är jämfört med de två tidigare. Alltså ibland var det liksom lite obehagligt och det låg en mörk och läskig känsla över boken under hela läsningen. Helt otroligt att man kan få sådana känslor av att läsa en bok och att det verkligen känns som om man är där. 
 
Det var ett riktigt bra avslut. Dessutom kom det fram mycket saker som man aldrig hade kunnat räkna ut när man började läsa serien. Allt med världen och hur allt låg till med Jacob själv. Själva klimaxet i boken varade egentligen inte jättelänge men samtidigt var allt som hände ändå troligt och egentligen inte heller förhastat. 
 
Kort och gott har jag älskat den här serien. Jag undrar om det kommer någon spin off serie som jag har hört lite rykten om. Å ena sidan hade jag gillat det för jag älskar verkligen den här världen, å andra sidan hoppas jag inte att han bara kommer skriva böcker i denna världen. Det blir tråkigt om man mjölkar ut för mycket ur en berättelse. 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Petra säger:

    Den här var så bra, tycker jag. Helt klart min favorit i serien. :) Såg för övrigt på Twitter här om dan att det kommer en uppföljningstrilogi nästa år. :)

    Svar: Vaaa gör det? Gud vad jag längtar, den ska jag i så fall läsa på engelska så jag slipper vänta. Det här gjorde min dag!
    BokParadiset

    2016-10-23 | 12:04:26
    Bloggadress: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
  • Lena säger:

    Skall också läsa avslutande boken snart.

    Svar: Du kommer inte bli besviken!
    BokParadiset

    2016-10-23 | 15:45:20
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: