Bokparadiset

Tårar i havet

Kategori: historisk roman

 
Titel: Tårar i havet
Författare: Ruta Sepetys
Serie: -
Förlag: B.Wahlströms
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 420
 
Det här inlägget ingår i B. Wahlströms blogstafett! Igår skrev Sizzen en recension om boken och idag har det blivit min tur. Vill ni se hela bloggarlistan hittar ni den här
 
Jag har läst Sepetys två tidigare böcker och verkligen tyckt om dem supermycket, men jag måste säga att den här är snäppet bättre! 
 
Vi följer fyra karaktärer; Joana, Florian, Emilia och Alfred alla har de olika bakgrund och bär på hemligheter men en sak har de gemensamt och det är att alla fyra är en del av andra världskriget. Till en början är de på var sin resa men allt eftersom vävs dem samman, till fartyget Wilhelm Gustloff som ska föra dem till trygghet.
 
Med sina korta kapitel är det väldigt lätt att man får helt fast i boken, det blir hela tiden ett kaptiel till, det går inte att lägga ner boken! Dessutom har Sepetys gjort grundlig efterforskning och det märks väldigt. Jag älskar att hon plockar fram historier om andravärldskriget men som kommer i skymundan. Wilhelm Gustoff är en av de största fartygskatastroferna och det inträffade bara 15 mil ifrån Sverige men ändå har jag aldrig hört talas om det. Katastrofen ska vara större än Titanic, och med tanke på att jag aldrig varit ett så stort fan av Tatanic-filmen så tycker jag absolut Wilhelm Gustoff borde få en egen film. 
 
Karaktärerna är väldigt olika i sig och min favorit är Florian, han är den som är mest mystisk vilket också gör han mest intressant enligt mig. Alfred sympatiserar med Hitler och det gör att att jag inte tål honom men å andra sidan tycker jag ändå det är bra att hans perspektiv finns med, det ger ett annat djup till berättelsen även om jag avskyr allt han står för. Allt Joana vill är att återförenas med sin familj och på vägen dit så försöker hon plåstra om och rädda så många människor hon kan. Emilia är den unga flickan och det var definitivt hennes berättelse som berörde mig mest, hon var så mycket starkare än vad som visas.
 
Om det inte framgår så älskade jag den här boken, Ruta Sepetys är en elt fantastisk författare. Hon gräver fram hemska historiska händelser som hon gör till något riktigt speciellt. Trots att boken kantas av krig, rasism och mycket otäcka saker så finns mycket kärlek, vänskap och mänsklig godhet. Hennes berättelser träffar rakt in i hjärtan och lämnar det krossat. Det här är en helt fantastisk bok som ni verkligen borde plocka upp. 
 
Vill ni läsa vidare om boken så skriver Västmanländskans bokblogg om boken imorgon och det är även det sista inlägget i den här bloggstafetten. Det har varit så intressant att se vad alla andra har tyckt om boken, så tack för det här B. Wahlströms! 

Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Västmanländskan säger:

    Ja, det var stark läsning!

    Svar: Verkligen, en så fantastisk bok!
    BokParadiset

    2016-10-03 | 11:19:06
    Bloggadress: http://https://vastmanbok.blogspot.se
  • Sofies bokblogg säger:

    Jag gillar också hur hon tar fram olika okända delar av historien, så att fler kan få del av den. Det är ju konstigt att många (inkl. jag) aldrig hört talas om den här fartygskatastrofen, så det är bra att Sepetys drar fram den i dagsljuset.

    Svar: Eller hur, jag kände precis likadant!
    BokParadiset

    2016-10-03 | 15:41:23
    Bloggadress: http://filo-sofie.blogspot.com
  • Elvira säger:

    Tycker absolut den borde få en egen film! Tror det kunde bli amaze. Och ja så himla bra bok verkligen.

    Svar: Ja, med tanke på att det är korta kapitel så tror jag den hade gjort sig bra som film!
    BokParadiset

    2016-10-08 | 12:15:42
    Bloggadress: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com

Kommentera inlägget här: