Bokparadiset

Det lånade mörkets riddare

Kategori: Middle grade

 
Titel: Det lånade mörkrets riddare
Författare: Dave Rudden
Serie: #1 Det lnade mörkrets riddare
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 272
 
Jag var ganska så skeptiskt till den här boken när den trillade ner i brevinkastet. Men sen började recensioner komma på boken och många gillade den. Så jag plockade upp den och läste boken på tåget. Jag kan säga att jag blev positivt överraskad. 
 
Denizen har växt upp på ett barnhem. En dag efter hans trettonde födelsedag kommer en man och hämtar honom som ska ta han till hans faster. Såklart uppkommer många frågor, varför har han bott på barnhem hela livet om han egentligen hade släktingar? Påvägen hem till fastern kommer ett monster som ser ut som en ängel av skrot. Plötsligt öppnar sig en ny värld för denezen där han kan bli en riddare och slåss mot monster, men allt är inte så enkelt som det verkar. 
 
För det första så var den här världen så himla cool. Det finns skrotmonster som ska utplåna världen och såklart de ädla som ska rädda den. Jag älskar när det finns övernaturliga saker fast i vår värld eftersom det gör att möjligheten alltid finns att det faktiskt skulle kunna vara sant. Det är liksom inte helt omöjligt att tänka sig. 
 
Boken verkar som den ska vara första boken i en serie men jag skulle säga att det går bra att bara läsa denna också, den har ett slut som är tillfredsställande. Men skulle Modernista översätta nästa boken när den kommer skulle jag inte tveka på att plocka upp fortsättningen. 
 
Jag blev riktigt imponerad av den här boken, det är en middle grade men den är riktigt mörk och hemskt. Vilket inte är så vanligt så jag gillar verkligen den delen. Jag skulle absolut rekommendera att plocka upp den här om ni är det minsta sugna. 
 
Tack Modernista för rec-exet!
 
Betyg: 3.5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: