Bokparadiset

Heir of fire

Kategori: Fantasy

 
Titel: Heir of fire
Författare: Sarah J. Maas
Serie: #3 Throne of glass
Förlag: Bloomsbury
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 576
 
Detta är en bok i en serie så det förekommer spoilers!
 
Med tanke på hur bok två slutade så var jag oerhört nyfiken på hur allt skulle gå. Inte helt oväntat är den här boken fenomenal. 
 
Vi får lära känna endel nya karaktärer men också följa boken ur fler PoV. Dels följer vi Celena (såklart) och Rowan, Rowan var väldigt dryg mot Celaena men under hela läsningen så gillade jag honom ändå. Deras hat mot varandra växte till en oerhört fin och stark vänskap vilket jag älskade. Delarna när man fick följa dem var det bästa. Sen fick vi följa Manon som är en häxa, jag tycker det var väldigt intressant att läsa om och jag tror det kommer bli ännu mer intressant i bok fyra. Sen följer vi också Chaol, Dorian och två nya karaktärer, Sorscha som jag inte var så intresserad av och Aedion som är Celaenas kusin. 
 
Jag älskar hur Celaena växer som karaktär för varje bok. Hur hon hela tiden trampas med sin sorg och hur verkligt det här. Alltså det föll så mycket tårar när hon och Rowan kom varandra närmre, och att hon har börjat acceptera och hitta sig själv. Att man kan bli så involverad i en bok och karaktärerna känns som ens vänner är helt fantastiskt. 
 
Vad som är så häftigt med den här serien är att den har utvecklats väldigt mycket ifrån bok ett till bok tre. När jag läste första boken hade jag aldrig anat att Celeana var en fey. Jag är väldigt glad att jag fick veta det utan att bli spoilad, för jag tittade på en youtubevide där en pratade om första boken och berättade att Celeana var en fey när hon beskrev handlingen på första boken. Så oerhört tur att jag redan visste om det, annars hade jag blivit riktigt arg!
 
Det här är verkligen en av mina favoritserier, den har fått sjukt mycket hype men jag kan säga att den förtjänar det. Jag kan typ inte förstå hur Maas har kommit på allt detta i sitt huvud. Helt otroligt. 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: