Bokparadiset

Nya äventyr!

Kategori: Middle grade

 
Titel: The Lost Hero
Författare: Rick Riordan
Serie: #1 The Lost Hero
Förlag: Disney Hyperion
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 557
 
Boken fortsätter efter Percy Jacksonserien, så det bästa är nog att man har läst den innan. Men nu följer vi Jason, Piper och Leo. Alla tre går på en skola för kriminella ungar typ. Men Jason har förlorat sitt minne och minns ingenting alls, inte ens sin flickvän Piper. Piper som har en känd pappa och det enda hon vill är att få hans uppmärksamhet. Leo är den tredje i gänget och efter att ha förlorat sin mamma som liten är han alltid på språng och är clownen för att ingen ska komma för nära honom. 
 
Har haft den här boken hemma ganska länge men det har inte blivit att jag tagit tag i den. Dels för att detta är en "fortsättning" av Percy Jackson och jag gillade serien, men jag tycker alla böckerna i den serien är så himla lika. Så jag var lite rädd för att det skulle vara så i denna boken, och visst lite likt är det, man följer två killar och en tjej. Det är ett äventyr och jorden kommer gå under om gänget inte löser det. MEN jag älskade den här boken. 
 
Anledning ett: Jason har förlorat sitt minne och det var otroligt spännande att upptäcke tillsammans med honom vem han är och hur han passar in i allt. Dels var det spännande att han inte hade sitt minne, men också att det var gjort på ett snyggt sätt tycker jag. Att det tog hela boken innan han fick reda på saker och knappt ens då. 
 
Anledning två: Även om äventyret är likt ifrån Percy Jackson-serien så tyckte jag detta var mer spännande, boken var längre så det hann hända mycket mer på sidorna. Allt blev inte lika hastigt och stressad som i PJ-serien enligt mig. 
 
Anledning tre: Den här byggde upp för en mycket spännande fortsättning. Nu vill jag inte spoila något, men jag hade aldrig kunnat gissa vilken utveckling det skulle gå åt. Jag har på känn att bok nummer två kommer vara typ ännu bättre än den här. Jag tror vi vet vilka fem av sju halvgudar som är avgörande men ska bli så spännande att lära känna två till. Dessutom visste jag sen innan att Percy ska dyka upp i serien, men jag undrar hur mycket plats han kommer att ta.
 
Anledning fyra: Leo och Piper. I PJ-serien (ja, jag jämför typ allt med den) så var det Percy som var i rampljuset hela tiden. Men i den här boken är det inte bara Jason, utan jag tycker Leo och Piper också är huvudroller. Kan bero på att vi fick läsa ur deras perspektiv också, så en lärde känna dem lika bra som Jason. Jag tror att Leo är min favorit faktiskt. 
 
Har ni läst PJ men inte var helt frälsa så tycker jag ändå ni ska ge denna boken en chans. Jag älskade den och mycket beror nog på att det var rätt bok vid rätt tidpunkt! 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Petra säger:

    Jag var inte eller helt supersåld på PJ serien. Visst gillade jag den, men ansåg mig ändå ha läst mycket annat som varit bättre. Men alltså, den här serien! Så himla bra! Jag blev helt kär i den, i karaktärerna, handlingen, allt... Så kul att du tyckte så mycket om den och jag hoppas det fortsätter genom hela serien. :)

    Svar: Åh första personen som jag hör inte heller var helt frälst av PJ. Men kul att du också gillat denna serien, hoppas också på att kommande böcker kommer att vara lika fantastiska :)
    BokParadiset

    2016-09-19 | 08:49:05
    Bloggadress: http://petrasbokblogg.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: