Bokparadiset

The hate u give

Kategori: Contemporary

 
Titel: The hate  give
Författare: Angie Thomas
Serie: -
Förlag: Balzer & Bray
Utgivningsår: 2017
Sidantal: 444
 
Den här boken har tagit bokvärlden med storm, änsålänge har jag bara sett den på bokktube. Och jag vet inte vart jag ska börja. Herregud vilken viktig bok. 
 
Starr bor i förorten där skjutningar, gängbråk och knarkhandel är en vardag. En kväll är hon på en fest när det plötligt börjar skjutas. Starr och Kahlid, som är hennes barndomskompis, flyr från fest. På vägen därifrån blir de stannade av en polis, en polis som drar sitt vapen och skjuter Kahlid. Det är början på kampen om rättvisa för Kahlid och frmaför allt svara människors liv. 
 
Att det här är en debutnovell kan jag inte förstå, språket är PERFEKT för boken och jag älskar det. Alltså det finns ingenting jag hade velat ändra i boken, inte någon detalj eller något, den är helt enkelt perfekt. Jag kommer kasta mig över allt som Angie Thomas ger ut. Den största anledningen till att boken är så bra tror jag är för att mycket är ifrån hennes egna upplevelser, att skriva om det man känner till gör oftast boken bättre. Sen är den inspirerad utav black lives matter-rörelsen och skjutningar som varit i USA. Det Starr upplever är fruktansvärt, ännu värre är det att det här faktiskt händer på riktigt. Att människor dödar oskyldiga och sedan skyller på deras hudfärg. 
 
Jag älskar Starr och hennes familj. Alltså ÄLSKAR hennes familj. De har världens härligaste stämning, och jag som läsare känner mig som en del utav familjen. Älskar att hennes föräldrar är en så stor del i boken. Jag älskar att det finns så många olika fokus i boken, Starrs vän har blivit skjuten, men det är så mycket mer boken handlar om. Jag älskar humorn som är i boken, jag skrattar och gråter. Jag vill läsa om boken nu!
 
Jag känner att jag kan inte göra den här boken rättvisa, alltså ni måste läsa den nu. Är ni inte övertygade gå in på bokens Goodreads sida och läs recensionerna. 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Bokstund säger:

    Oj, nu när du gav ett så fint omdöme måste jag ju nästan läsa boken!

    Svar: Alltså ja, det är en av mina favorit böcker!
    BokParadiset

    2017-04-27 | 17:47:30
    Bloggadress: http://bokstund.wordpress.com
  • Sara säger:

    Ja, den här boken ska skrivas upp!

    Svar: Ja, du måste läsa den!
    BokParadiset

    2017-04-27 | 17:59:05
    Bloggadress: http://sarasbokblog.wordpress.com
  • Siri säger:

    Kul att du gillade den, har funderat på att läsa den. Har även hört att hon ska komma på bokmässan i år :)

    Svar: JA jag hörde det också, så himla roligt!
    BokParadiset

    2017-04-27 | 22:11:16
    Bloggadress: http://sizzensblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här: