Bokparadiset

Du känner mig så väl

Kategori: Contemporary

 
 
 
Titel: Du känner mig så väl
Författare: David Levithan & Nina LaCour
Utgivningsår: 2017
Förlag: Modernista
Sidor: 237
 
Jag hade stora förhoppningar på den här boken, men tyvärr föll dem lite. Boken handlar om Kate och Mark som träffas under Pride-festivalen, egentligen har de träffats tidigare för de läser matte tillsammans, men de har aldrig någonsin pratat med varandra tidigare. Men den kvällen bestämmer de sig för att bli vänner. Mark är kär i sin bästakompis men som inte gillar honom och Kate har precis missat chansen att träffa tjejen hon är kär i. 

Jag älskar sättet de skriver Hbqt+. Alltså det är inte bara en karaktär som är homosexuell utan det är jättemånga, och det representerar många olika sexuellaläggningar. Och det är inget konstigt med det. Det är ingen i boken som ifrågasätter något vilket jag tycker är så himla skönt att läsa om. 

Däremot huvudkaraktärerna hade jag lite problem med. Eller mest Kate, jag blir så irriterad på henne hela tiden. Man vill bara att hon ska rycka upp sig och sluta vara så himla rädd. Dessutom tycker jag inte hon behandlar Violet på ett bra sätt. Mark gillar jag, det är lättare att relatera med honom och det går att sätta sig in i hans situation på ett annat sätt. Men ibland tycker jag han behöver rycka upp sig också. 

Mitt största problem med boken var dock att de inte händer någonting. Jag väntade hela tiden på att den stora grejen ska hända i boken men det gör inte det. Och det händer inte så mycket mellan början och slutet tyvärr. Det var ett riktigt långsamt tempo, utan att det hände så mycket. 

Tack till Modernista för rec-exet!

Betyg: 
3/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: