Bokparadiset

Insurgent

Kategori: Dystopier

 Utläst 131024

Titel:
Insurgent
Författare: Veronica Roth
Serie: #2 Divergent
Förlag: Modernista
Utgivningår: 2013
Tidigare böcker: Divergent

Spoiler om du inte har läst Divergent!

Handling: Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.
Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. 
Medan alla börjar läsa Allegiant så började jag läsa Insurgent, typiskt att man alltid ligger efter i serieflödet! Dock läser jag dess på svenska så måste vänta ett helt år innan jag får Allegiant i händerna.. Typiskt! Måste bara säga att Insurgent är mitt favoritomslag i serien, vilket är ert? 

Det var ett tag sen jag läste Divergent, och man kastas in i handlingen precis där Divergent slutar. Hur många olika namn och relationer som helst att komma ihåg namnen på, detta gjorde att det var lite svårt att komma in i boken. Men allt eftersom klarnade saker upp, precis som det alltid gör. Alltså jag är så himla imopnerad av världsuppbyggnaden, helt fantastisk! 

Boken var utläst på mindre än 24timmar, sidorna flyger förbi och det är jobbigt att lägga ifrån sig boken. Jag tycker Tris ånger och deppande känns verkligen verklighetstroget, det är inte alls något som jag stör mig på utan tycker det känns väldigt realistiskt. Jag tycker det känns rätt att hon inte kommer över att hon sköt Will, att hon inte tar lätt på det och bara går vidare. Men något jag blir arg på är när hon lovar Tobias massa saker som hon ändå vet att hon inte kommer hålla. Blir så frustrerad då! Det är tråkigt att dom är så oense om allt men även det tycker jag känns väldigt realistiskt. 

Roth gör det igen och det blir fullpott. Jag kan inte annat än älska serien.

Tusen tack Modernista för rec-exet! 

Antal sidor:
382 sidor
Första meningen:
Jag vaknar med hans namn i min mun.
Betyg: 
 

Kommentarer

  • Elina säger:

    Den är så sjuktbra! Synd bara att vi som läser den på svenska får vänta så himla länge på nästa den!

    Svar: SV: Elleeeeer hur! Hur ska vi stå ut?
    BokParadiset

    2013-10-27 | 20:59:54
    Bloggadress: http://marklarsbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här: