Bokparadiset

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks - E. Lockhart

Kategori: Ungdomsböcker

 
Titel: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Författare: E.Lockhart
Serie: -
Förlag: Lavender lit
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 289

Handling: Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. När hon till hösten kommer tillbaka till sin internatskola blir hon tillsammans med den populära Matthew Livingston. I Matthews sällskap får Frankie en ny social status och nya vänner, men hon träder också in i en värld full av hemligheter. Hon får nys om att Matthew är med i ett hemligt sällskap - ett sällskap där bara killar är välkomna.

Frankie vägrar låta sig nedvärderas eller uteslutas på grund av sitt kön. Hon vet att Matthew ljuger och undanhåller saker för henne. I tysthet börjar hon därför smida planer för att visa att hon är smartare än killarna.
Jag har tidigare läst listan och We were liars av E. Lockhart och jag måste säga att Den ökända historien om Frankie Landau-Banks är min favorit hittills. Jag började läsa på kvällen en stund innan jag skulle sova. Men när jag väl börjat gick det inte lägga ner boken. Jag var tvungen och veta hur det skulle sluta. Det var längesen en bok höll mig uppe på kvällen faktiskt. 

Det är ju det här med internatskola, hemlig klubb och en spännande huvudkaraktär. Man kan ju inte låta bli att älska det. Jag gillar att Frankie inte är alls perfekt. Hon är en modig, stark och en väldigt smart tjej men hon är faktiskt en aning knäpp också, och det gillar jag! Även feministiska delen som boken tar upp tycker jag är bra, och hur Frankie vägrar att gå med på det. Boken tar upp det på ett väldigt bra sätt och det är väldigt inspirerande! 

Det här omslaget är ju förresten hur snyggt som helst, älskar det! 

Detta är en helt fantastisk bok och borde absolut läsas. Det finns så mycket att prata om runt boken. Den får mig också att skratta flera gånger! 

Stort tack till Lavender lit för rec-exet! 
 

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Läser den här just nu och tycker jättemycket om den! Önskar att jag själv hade läst en sån här bok med sitt fina och välgjorda (och inte för överväldigande) feministiska budskap när jag var i Frankies ålder.

    Svar: sv: Ja jag håller helt med! Och det borde finnas flera liknande böcker!
    BokParadiset

    2015-05-28 | 18:02:52
    Bloggadress: http://bokregn.blogg.se
  • Klara säger:

    Jag gillade We Were Liars jättemycket så det skulle vara superkul att läsa något mer av författaren. Kul att du gillar den här boken! :)

    Svar: sv: Ja jag tycker verkligen att du ska läsa denna också :)
    BokParadiset

    2015-05-29 | 12:35:12
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: