Bokparadiset

Caroline x4

Kategori: Allmänt

 
Här kommer mina tankar om Caroline-serien plus boken Det är jag som är Caroline

Första boken blev jag typ helt såld på. Jag gillar Caroline som karaktär, hon är inte som normen riktigt. Hon säger vad hon tycker, står upp för sig själv. Sen tycker jag om att det skrivs om att hon gillar sex, det är liksom härligt med en karaktär som får göra det. Dessutom definierar hon inte sin sexualitet.

Jag tycker om handlingen, man vill hela tiden veta vad som händer. Ännu bättre är att uppläsaren är helt fantastisk, Frida Hallberg. Hon gör boken helt perfekt, och höjer den nog lite enligt mig. Boken slutade så bra så jag var tvungen att påbörja tvåan direkt.

Betyg: 4/5


 

 Bok två har lite samma handling som ettan. Även om jag hellre hade velat att den skulle fokusera mer på Carolines Tapas på ett positivt sätt. Men det var ändå okej, jag gillade boken lika mycket. Inte riktigt lika mycket som första men ändå så den får en svag fyra.

Betyg: 4/5


 

 Bok tre gillade jag tyvärr inte riktigt lika mycket. Jag tror att det beror på att jag läste Det är jag som är Caroline innan denna och den gillade jag inte riktigt, men mer om det längre ner. Egentligen så är handlingen spännande, men jag tycker det blir lite överdrivet. Hur mycket kan egentligen hända en och samma person. Jag tyckte slutet var typ snabbspolat, det fick liksom inte tillräckligt mycket utrymme och jag hann knappt fatta vad som hände innan det var slut.

Betyg: 3/5


 

Det är jag som är Caroline är en bok som utspelar sig innan alla andra. När hon är sjutton. Det jag gillade är att en stor händelse i den här boken nämns även i Konsten att vara Caroline vilket gör att den känns lite planerad. Vilket är trevligt. Vad jag inte gillar är Caroline i boken, på vissa sätt är hon exakt likadan som hon är i själva serien, fastän att hon är vuxen då. Hon känns liksom inte alls som en sjuttonåring. Och det jag stör mig mest på är allt sex i boken. Sättet sex skrivs om i boken och Carolines syn på det gillar jag helt enkelt inte. Det kan bero på att det är en man som är författaren vilket helt enkelt sätter grillar i huvudet på mig. Jag vet inte hur ni som har läst boken uppfattat allt, men det hade varit så roligt att diskutera!

Betyg: 2/5

Jag kommer absolut att läsa nästa del om Caroline som kommer ut, även om Det är jag som är Caroline var ett bottennapp för mig så tycker jag ändå om själva serien! 

Kommentarer

  • John Romeo säger:

    Spännande att en man skriver om en kvinna. Det verkar ju uppenbart fungera väldigt väl.

    Svar: Det funkar, förutom när det blir lite för mycket sex..
    BokParadiset

    2018-02-02 | 21:21:28
    Bloggadress: http://www.johnromeo.se
  • Hanna säger:

    Jag läste Det är jag som är Caroline fristående från de andra böckerna för ett antal år sedan (visste nog inte ens att det fanns fler först) och hade väldigt svårt för den. Tycker generellt det blir lite märkligt och problematiskt när en man skriver om sex ut en kvinnas perspektiv, särskilt när hon i den här boken är så ung. Kul att de andra verkar vara mycket bättre i alla fall!

    Svar: Då var jag inte ensam om att känna så! Känner precis som du skriver. Men de andra böckerna gillar jag bättre, det är inte riktigt lika mycket sex i dem.
    BokParadiset

    2018-02-03 | 12:47:48
    Bloggadress: http://https://nouw.com/hannashyllningar

Kommentera inlägget här: