Bokparadiset

Litteraturresans första stopp!

Kategori: Klassiker och kult

Först ut på min resa begav jag mig till Brasilien. Där läste jag alkemisten av Paulo Coelho. 



"Alkemisten" är den magiska historien om Santiago, en andalusisk herdepojke som följer sin dröm om att finna en av världens dyrbaraste skatter. Från sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens öken till ett livsavgörande möte med alkemisten. Historien om de skatter som Santiago finner på sin väg lär oss den viktigaste av alla visdomar: att lyssna till sitt hjärta, att förstå tecknen på livets väg och framför allt att följa sina drömmar. 

Det här är ju en modernklassiker skulle jag säga. Absolut en kult bok i alla fall. På adlibris står det att det är en av de mest sålda böckerna i tiden. Jag har länge varit nyfiken på den, men efter att jag läst den förstår jag inte varför. Det är väl egentligen inte min typ av bok då det inte är så mycket handling utan mer budskap boken förmedlar. Dock var den väldigt kort tur var det annars hade det blivit kämpigt att läsa den!

Författarens hemland: Brasilien
Antal sidor: 185
Första meningen: Alkemisten tog upp en bok som någon i karavanen hade haft med sig.
Betyg:


Miljön är tyvärr inget ifrån Brasilien utan utspelar sig i Spanien och Egypten. Så utifrån temat vore det kanske roligare om det utspelat sig i Brasilien men det gör inte så mycket. Nästa bok i utmaningen blir Boktjuven. Får nog skynda på lite med den här utmaningen så jag hinner!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: