Bokparadiset

Rör mig inte!

Kategori: Ungdomsböcker



Titel: Rör mig inte!
Orginaltitel: Shatter me
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Del #1
Förlag: B|Wahlströms
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska

Från AdlibrisIngen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg.

Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen, och de låste in Juliette i en cell. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Och Återetablissemanget ändrar sig. Kanske är Juliette mer än en pinad själ i en giftig kropp. Kanske är hon precis vad de behöver just nu.

Juliette tvingas välja: bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.

Det här var verkligen en fängslande bok (Ha Ha). Jag streckläste den nästan, tog inte mer än två dagar att läsa den, och då jobbade jag båda dagarna! 

Jag gillar att det här med hennes berörning, att ingen kan ta på henne. Dock hade jag velat veta lite mer om världen. Hur den blev sån och varför. 

Men det som ändå utmärker boken mest är ju alla meningar med överstrukna ord. Gillar det jättemycket. Dels för att samma mening kan betyda olika saker och dels för att man själv får bestämma meningens betydelse.

Jag gillar boken jättemycket och ser fram emot resten av delarna i serien, alltid lika spännande att se hur det går för alla.

Tack B|Wahlströms för rec-exet!

Författarens hemland: USA
Antal sidor: 302
Första meningen: Jag har varit inlåst i 264 dagar.
Betyg:


Kommentarer


Kommentera inlägget här: