Bokparadiset

Dealing with dragons

Kategori: Drakar

 Utläst i September.
Titel: Dealing with dragons
Författare: Patricia C.Wrede
Förlag:  Harcourt Brace and Company
Utgivingsår: 2002
Serie: #1 Enchanted forest chronicles
Språk: Engelska

Från Adlibirs: Bored with traditional palace life, Princess Cimorene goes off to live with a group of dragons and soon becomes involved with fighting against some disreputable wizards who want to steal away the dragons' kingdom
 
Väldigt längesen jag läste denna och jag har inte skrivit någon stödlapp så det är lite svårt att komma ihåg vad som hänt... 
 
Precis som alla andra som har läst boken älskar jag de små detaljerna i boken. Att man är kung och inte drottning även om man är en kvinnligdrake, hur många horn som visar könet osv. Det är sånt jag gillar i böcker, när man har klurat lite på roliga detaljer. 

Jag gillade karaktärerna, speciellt Kazul som är den draken man får lära känna mest. Men Cimorene är riktigt trevlig hon med. 
 
Det är en härlig drakbok. Drakarna är inte biroller utan huvudroller, fokuset är på draker. Tycker det är lite svårt att hitta sådana böcker faktiskt. Så är du sugen på en "riktig" drakbok så tycker jag du ska läsa denna. 

Författarens hemland: USA
Antal sidor: 212 sid
Första meningen: Linderwall was a large kingdom, just east of the Mountains of Morning, where philosophers were highly respected and the number five was fashionable.
Betyg:

Kommentarer


Kommentera inlägget här: