Bokparadiset

En natt

Kategori: Ungdomsböcker

Titel: En natt
Författare: Lina Forss och Niklas Krog
Utgivningsår: 2012
Förlag: Bonnier Carlsen
Språk: Svenska

Från Adlibris: Snön yr på Hamngatan, i skyltfönstren glittrar julen. Basketkillen Turk känner sig låg och han gillar egentligen bara träningarna numera. Östermalmstjejen Timotej har precis kommit hem från London för att fira jul. När hon krockar med Turk händer något sällsynt: för en kort stund är Timotej mållös.

Turk och Timotej tycker olika om nästan allt, men kan inte släppa varandra. En natt ska de munhuggas och hångla - och mer. En natt ska de lyssna till varandras berättelse och komma svindlande nära. Och när en blek morgon gryr är sagan över. Det är vad de tror.


Kan börja med att säga att jag inte har läst någon bok tidigare om varken Timotej eller om Turk. Men saken var att boken lät så himla mysig så jag tänkte att det gör nog inget, och det gjorde det inte. Jag gillar boken jättemycket ändå!

Både Turk och Timotej är härliga karaktärer. Man stör sig aldrig riktigt då dom, förutom i bland för Turk är en surskalle men det hör liksom till. Egentligen blir jag sugen på att läsa några av deras tidigare böcker men jag vill inte förstöra en natt. För det är verkligen en mysig känsla genom hela boken. 

Den är väldigt kort, inte ens 200 sidor men boken utspelar sig under en natt (vem hade kunnat gissa?) och det är ju inte som hur mycket som helst hinner hända på en natt. Det var verkligen svårt att lägga ifrån sig boken också! Jag hoppas att detta är en fristående bok, den passar som det, de behövs liksom ingen fortsättning.

Tack Bonnier Carlsen för rec-exet! 

Författarens hemland: Sverige
Antal sidor: 175 sid.
Första meningen: Stressleta julklappar på kvällen den 22 december, vilket skämt.
Betyg: 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: