Bokparadiset

Rubinröd

Kategori: Feel-goodböcker


Titel: Rubinröd
orginaltitel: Rubinrot
Författare: Kerstin Gier
Utgivningsår: 2012
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Gideon och Gwendolyn #1
Språk: Svenska

Från adlibris: Gwendolyn Shepherd lever med sin stora och speciella familj i London. I väntan på att hennes malliga kusin ska göra sin första tidsresa, fördriver Gwen tiden med att plugga och hänga med sin bästa kompis efter skolan. Ända tills den dag hon plötsligt befinner sig i det viktorianska London i slutet av 1800-talet! 

Gwendolyn finner sig snart indragen i hemliga planer och mystiska intriger som ett uråldrigt ordenssällskap under ledning av 1700-talsgreven av Saint Germain planerar. Tillråga på allt så utses den några år äldre Gideon, snygg men värsta stroppen, till hennes ledsagare för att hjälpa henne med de första tidsresorna.


Första gången jag hörde talas om denna ville jag redan då läsa den. En feel-good/fantasy vem blir inte lockad? Alltså hade jag redan från första ögonblicket ganska höga förväntningar. Boken uppfyllde dem utmärkt enligt mig. En sån himla bra bok alltså. Har du inte läst den än så gör det, Jag längtar redan tills fortsäningen kommer till våren! 

Jag gillar Gwendolyn som karaktär och berättarröst, hon är jätte härlig. Jag gillar absolut förhållande med Gideon och Gwen, att de inte gillar varanndra  från början utan de verkligen ogillar varanndra. De är härligt. Men någon som absolut behöver uppmärksamhet är ju Leslie, Gwens bästa kompis. Alltså hon är helt underbar, fast allt handlar om Gwen är hon inte ett dugg avundsjuk utan nej hon hjälper till och gör research på allt och inget. Underbar vän! 

Tidsresor är det en del som inte gillar(?) jag gillar det supermycket, så länge det inte är för rörigt. Men man får ju uppleva så många miljöer i en och samma bok.

Omslaget är ju hur fint som helst! Något jag älskar är att paret på bilden det blir som en berättelse genom de tre böckerna. Superfint. En triologi man absolut vill ha i hyllan! Videon är ju riktigt bra med.

Tack Bonnier Carlsen för rec-exet! 



Författarens hemland: Tyskland
Antal sidor: 366
Första meningen: Medan hon föll ner på knä och brast i gråt såg han sig omkring åt alla håll.
Betyg:

Kommentarer


Kommentera inlägget här: