Bokparadiset

Enders game

Kategori: sci-fi

Utläst 131213
Titel: Enders spel
Författare: Orson Scott Card
Serie: Enders saga
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2013

Handling: För att utveckla ett säkert försvar mot en attack från en fientlig, utomjordisk ras, föder staten upp barngenier och tränar dem till soldater. En lysande ung kille, Andrew »Ender« Wiggin, bor med sina snälla men distanserade föräldrar, sin sadistiske bror Peter och sin älskade syster Valentine.
Ender blir den i familjen Wiggin som värvas till stridsskolan, för rigorös militär utbildning. Enders förmågor skänker honom respekt och gör honom till en ledare i skolan. Samtidigt plågas han av känslor av ensamhet, rivalitet, press från de vuxna lärarna och rädsla för de invaderande utomjordingarna.
 Ender är en så otroligt häftig karaktär. Han är helt super intelligent när han är 6 och när han är 11 är han geni. Det är så häftigt att läsa om han, hur man brottas med sina inre strider men också hur han hanterar allt som alla lägger på han. hur han hela tiden kommer på lösningar på saker som inte ens finns lösningar på. 

Det är egentligen en ganska tung bok att läsa. För det första är det fruktansvärt hemskt och det är ganska brutalt, men det är väldigt politiskt också. Det blir större fokus på politken mot slutet och jag har hört att resterande böcker ska varra ännu mer åt det politiska hållet. Fortfarande osäker på att jag läser resten. Jag gillade denna så mycket så jag vill liksom inte förstöra det jag har påbörjat.. 

Kort sagt är det en genial bok och jag är mäktigt imponerad av boken. Det är riktigt spännande och jag blev verkligen fångad från första sidan. Läs om ni inte redan gjort! Dessutom är ju filmen uppe på biodukarna snart. 

Tusen tack Modernista för rec-exet! 

Antal sidor: 335 
Första meningen: >>Jag har sett genom hans ögon, jag har lyssnat genom hans öron, och jag försäkrar att det är han. 
Betyg: 
 

Kommentarer

  • Carro säger:

    Jag uppskattade inte alls den här boken lika mycket, tyvärr.. Det beror på en del faktorer men en sak som var tydligt till bokens nackdel var avsaknaden av kvinnor. Två i hela boken är inte mycket att stoltsera med och då räknar jag inte med Enders mamma, som figurerar på en sida i bakgrunden. Det ges dock en förklaring och det är att evolutionen har gjort så att kvinnor inte platsar på skolan. Fine. Så kan man skriva men då får man gärna skriva hur eller varför det är så och inte bara Att det är så.

    Svar: SV: Där har du en väldigt bra poäng faktiskt!
    BokParadiset

    2013-12-13 | 15:37:54
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Miriam - Schitzo-Cookie http://schitzo-cookie.blogspot.se säger:

    Filmen har redan haft premiär! och tyvärr missade jag att se den innan den var försent, går typ inte längre :(

    Svar: SV: Men åh! Då¨var jag för seg med att läsa boken. Får vänta till DVD:n då..
    BokParadiset

    2013-12-14 | 19:01:02
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: