Bokparadiset

Drakryttaren - Cornelia Funke

Kategori: Drakar

 
Titel: Drakryttaren
Författare: Cornelia Funke
Serie: -
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 473

Handling: Lung, en ung modig drake, hans lojala koboldvän Svavelfäll och en ensam pojke vid namn Ben är förenade som av ödet. Tillsammans ger de sig av på en magisk resa för att hitta den legendomsusade platsen där silverdrakar kan leva fredligt för all framtid. Med endast en finurlig karta och en gammal drakes viskande minnen som hjälp, flyger de över månbelysta landskap för att nå de högsta bergen i världen. Ett hjärtlöst monster från svunna tider, den största av alla fiender, är dem ständigt i hälarna. Det är ett monster som har väntat i oändligheten på att förgöra de sista drakarna på jorden.
Jag var lite orolig när jag såg tjockleken på boken, kommer den ha sega partier som endel tjocka böcker kan ha men nej, jag tycker den är spännande rakt igenom. Det som jag gillar bäst är att boken är som en disneyfilm. Det är ledtrådar som leder gänget till nya platser som hela tiden leder till nya ledtrådar. 
 
Det som jag tycker är tråkigt är att inte Lung, draken är i mer fokus. Han känns ofta som ett fordon och inte som en huvudperson. Jag trodde draktemat skulle stå lite mer i fokus. Draken är med hela tiden så det är inte som att man inte läser om draken men hade velat att han skulle vara i ännu mer fokus. Hans sagokompis Svavelfäll är så himla rolig, han är negativ och sur hela tiden men det är på ett så roligt sätt. 
 
Tycker det är en väldigt mysig och bra middlegrade bok. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: