Bokparadiset

4x Dystopier

Kategori: Dystopier

 Klicka på omslaget för att komma till handlingen. 
 
Detta är verkligen en av mina favorit serier! dessa böcker är så brutala och morbida. Att ungar kan vara så hemska mot varandra är ju läskigt. Men det är verkligen en bladvändare och fast boken är på äver 500 sidor så blir det aldrig tråkigt. 

Det är många karaktärer att hålla koll på med gillar att man får läsa från massa olika PoV, det gör berättelsen mer spännande. Hade man bara fått läsa från ett perspektiv så tror jag boken hade varit mindre spännande. Precis när det är något jättestort som händer så byter det perspektiv och man vill bara läsa vidare så man kommer tillbaka till den spännande händelsen! 

Titel: Hunger Författare: Michael Grant Serie: #2 Gone Förlag: Harper Collins Utgivningsår: 2010 Sidantal: 589 Betyg:  ÄLSKAR! 

 Klicka på bilden för att komma till handlingen. 
 
Gillar verkligen hur Oliver hela tiden återknyter händelser. Detta är tredje boken men hon påminner fortfarande om saker som hände i första boken, jättebra på det sättet glömmer man aldrig de viktiga händelserna. 

Sen blir jag så himla glad att Riley och Becks förhållande utvecklas lite. de har fortfarande problem med att komunicera men jag blir inte fullt så galen, vill bara att de ska bli tillsammans någon gång. Känns tråkigt att jag bara har en bok kvar i serien, har gillat den mer än vad jag trodde! Det är så spännande och allt som hände i denna gjorde att jag satt på nålar ungefär halva boken, åh jag vill bara veta hur allt kommer sluta! 

Titel: Forgiven Författare: Jana Oliver Serie: #3 The demon trappers Förlag: Macmillan Children's books Utgivningsår: 2012 Sidantal: 416 Betyg: Gillar!  

 Klicka på bilden för att komma till handlingen. 
 
Jag har fallit helt pladask för denna serien alltså. Det var inte längesen jag läste första boken men ända sen dess har jag vara tänkt på hur det kommer att gå för America. Det är något med sättet Cass skriver på för jag blir helt trollbunden och glömmer helt tid och rum, det går liksom inte att inte läsa boken i ett svep! 

Men i den här boken blir jag lite mer  irriterad på America, hur kan hon inte tänka på Maxon? (Ja, jag håller på han) Jag gillar inte resten av tjejerna som är kvar och när Maxon blir mer intima med dem så blir till och med jag avundsjuk, hon måste välja han!! Jag kan verkligen inte vänta tills jag får läsa sista boken och se hur det går. 

Titel: The Elite Författare: Kiera Cass Serie: #2 The selection Förlag: Harper Collins Utgivningsår: 2013 Sidantal: 323 Betyg: ÄLSKAR! 

 Klicka på bilden för att komma till handlingen. 
 
Alltså jag måste säga att jag är så besviken på den här serien. Första boken älskade jag, tvåan var ganska tråkig och trean är inte så jättespännande heller. Jag gillar verkligen världen och konceptet med att de vet när de ska dö men det händer aldrig någonting i boken. Det är bara massa trams hit och dit det händer aldrig något som för historien framåt, vilket gör det frusterande att läsa. 

Dessutom känner jag ingen sympati för karaktärerna, den enda jag gillar är Reed och att bara gilla en karaktär i en hel bok är aldrig så bra, speciellt inte när det bara är en bikaraktär. Det jag egentligen ville (redan från första boken) var att Rhine och Linden ska vara tillsammans på riktigt. 

Tyvärr är inte detta en serie jag rekommenderar. 

Titel: Sever Författare: Lauren DeStefano Serie: #3 The chemical garden Förlag: Harper Collin Utgivningsår: 2014 Sidantal: 374 Betyg: Ogillar! 

Kommentarer

  • Miriam - Schitzo-Cookie säger:

    Trist att du inte gillade Sever...
    Älskade också första och var mindre imponerad av andra. Får se om jag läser sista då eller inte :(

    Svar: SV: Ja men verkligen, första var såå bra men sen gick det bara utför..
    BokParadiset

    2014-10-04 | 13:35:59
    Bloggadress: http://schitzo-cookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: