Bokparadiset

En bok om självmord

Kategori: Contemporary


Titel: 
Jag var här
Författare: Gayle Forman
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 235
 
Handling: Cody blir först chockad och sedan förkrossad när hon får veta att hennes bästa vän Meg tagit livet av sig, ensam på ett hotellrum.
Cody kan inte fatta varför Meg skulle vilja dö. De pratade ju om allt. Varför hade hon inte sagt något? Men när Cody reser till Megs universitetsstad för att packa ihop hennes tillhörigheter upptäcker hon att det är mycket Meg inte har berättat. Om sina rumskamrater, människor av en sort som Cody aldrig skulle ha stött på i sin lilla håla till hemstad. Om Ben McAllister, killen med gitarren och flinet, som krossat hennes hjärta.
Men allra mest chockad blir Cody när hon till sist lyckas öppna en krypterad datafil på Megs dator, som visar att hon varit aktiv på en sajt som tycks vara kopplad till hennes död. Allt Cody trodde att hon visste om sin bästa vän sätts ur spel.
Jag blev faktiskt positivt överraskad av den här boken. Gillade den mycket mer än Om jag stannar och När jag lät dig gå. Det finns faktiskt en stor chans att jag plockar upp något mer av henne.
 
Codys bästis Meg har tagit sitt liv, men gjorde hon det av helt fri vilja? Det är början på ett mysterium som Cody har bestämt sig för att ta reda på. Jag gillade verkligen den här biten av boken. Jag ville hela tiden få reda på hur allt låg till. Sen gillar jag Cody väldigt mycket. Hon kommer från ganska kassa familjeförhållanden men hakar sig frammåt hela tiden utan att klaga. 
 
Jag gillar också att man får följa hur livet fortsätter när någon tagit självmord. Hur man tacklar allt och hur det kan gå vidare. Jag gillade alla karaktärer de är trovärdiga. Dock vet jag inte riktigt vad jag tycker om Cody och Ben.. En del av mig (som älskar kärleksdelarna i böcker) vill att de ska bli tillsammans men en del av mig hade faktiskt gillat om de bara var kompisar. 

Jag gillade den och det fälldes ett par tårar. Kan tänka mig att plocka upp något mer av henne. 

Tack till Modernista för rec-exet!
 
Betyg: 3.5/5

 

Kommentarer

  • MissMagic säger:

    Åh jag gillade faktiskt If I stay och om denna är ännu bättre så kommer jag nog älska den. Ska verkligen plocka upp den :)

    Svar: Sv: Åh va roligt! Ja då kommer du säkert att gilla den, eller så är det tvärtom att du hatar den, hah!
    BokParadiset

    2015-12-05 | 20:39:54
    Bloggadress: http://https://missmagicscabinet.wordpress.com
  • Sofia säger:

    Verkar som en intressant bok :)

    Svar: Sv: Ja, självmords böcker är faktiskt inte något jag läst så mycket av.
    BokParadiset

    2015-12-07 | 14:22:36
    Bloggadress: http://sofiaroben.se

Kommentera inlägget här: