Bokparadiset

Half bad, ondskans son - Sally Green

Kategori: Häxor

 
Titel: Ondskans son
Författare: Sally Green
Serie: #1 Half bad
Förlag: Semic
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 352

Handling: Jagad av alla. Önskad av ingen. Sextonårige Nathan är son till en vit häxa och hans far är den mäktigaste och mest ondskefulle svarte magikern någonsin. Nathan är till hälften vit, till hälften svart. Ond, god - eller både och.

Omgivningen fruktar den kraft han bär på. Myndigheterna bevakar honom. Han får inte röra sig fritt. De enda ljuspunkterna i Nathans liv är storebror Arran och förbjudna kärleken Annalise.

Nathan förs bort och hålls inspärrad. Man bävar för hans sjuttonde födelsedag, det livsagörande ögonblick då en häxa får tre gåvor, sina magiska krafter. Men vem ska ge Nathan dessa gåvor? Hans mor är död och hans onde far har varit försvunnen och jagad under hela Nathans liv. Utan krafterna kommer Nathan själv att dö. Men det finns en sista möjlig utväg. 

Nathan satsar allt på att fly. Ensam, utstött och jagad på liv och död tar han sin sista chans för att överleva. 


 

Hört väldigt blandad kritik om boken. Antingen älskar man den eller så hatar man den. När jag började läsa var jag ganska skeptiskt. Tänkte nästan lägga ner den efter bara några sidor. Men eftersom det var ett rec-ex läste jag vidare. Det jag reagerade på var att boken är väldigt rå. Alltså vissa partier tyckte jag var väldigt jobbiga att läsa om. 

Men jag är glad att jag fortsatte läsa för jag blev helt trollbunden. När jag väl hade påbörjat boken kunde jag inte sluta. Jag började läsa på bussen fortsatte när jag kom till min pojkvän och kunde inte sluta läsa fören boken var slut. Jag hade inte ens tid att äta så kvart över elva när jag var färdig med boken var jag vrålhungrig. Jag vet itne vad det var jag fastnade för, det kan ha varit språket eller så var det hela världen. 

Jag gillade verkligen världen. Det handlar om häxor fast inte riktigt så man är van vid. Det handlar om magi men det var inte den som var i fokus istället är det Nathan vår huvudperson som är i ständig fokus. Jag gillar Nathan han känns väldigt verklig. Författaren har verkligen lyckats ge honom ett djup och jag kan verkligen föreställa mig allt. Han bryr sig väldigt mycket om människorna i sin omgivning och vill verkligen göra allt för dem. Han är inte den typsika hjälten man brukar läsa om utan han känns mer verklig på det sättet. 

Jag kan inte riktigt förklara vad som är så bra med boken men det är den. Den förvånade mig otroligt och jag trodde inte jag skulle älska den så mycket som jag gjorde. Jag tycker verkligen ni ska ta och läsa boken! 

Tack Semic för rec-exet! 

Kommentarer

  • Cecilie säger:

    Jeg liker faktisk dette coveret bedre enn det engelske :)

    Svar: sv: Njae det vet jag inte om jag kan hålla med om 😉
    BokParadiset

    2015-02-11 | 16:30:36
    Bloggadress: http://cucie-reads.blogspot.no/
  • Carro säger:

    Den här har jag lånat hem så förhoppningsvis kan jag påbörja den snart :)

    Svar: sv: Jag hoppas verkligen du kommer att tycka om den!
    BokParadiset

    2015-02-11 | 18:52:16
    Bloggadress: http://romeoandjuliet.blogg.se
  • Klara säger:

    Jag gillade också boken! Och din recension av boken beskriver så bra vad jag gillade med den! :)

    Svar: sv: åh tack snälla du ❤ roligt att du också gillade dem, får hoppas att vi inte behöver vänta så länge på fortsättning!
    BokParadiset

    2015-02-14 | 10:57:22
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: