Bokparadiset

En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret - Brian Selznick

Kategori: Middle grade

 
 
Titel: En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret
Författare: Brian Selznick
Serie: - 
Förlag: B.Wahlströms
Utgivningsår: 2008
Sidantal: 533

Handling: Selznicks berättelse är inspirerad av den franska filmpionjären Georges Méliès liv. Med 284 sidor av illustrationer och en kombination av bilderbok, serieberättelse och film har han skapat en helt ny läsupplevelse. .

12 årige Hugo bor i väggarna på Paris tågstation. Hans överlevnad hänger på hemlighetsmakeri och anonymitet. Men när Hugos värld plötsligt hakar samman, som kugghjulen i en klocka, med en märklig flicka och en bitter gammal man som är ägare till en leksaksaffär på stationen sätts hans liv och dyrbaraste hemlighet på spel. 
Velat läsa den här hur länge som helst, men är ju slutsåld på internet. Men sen fick jag tag i den begagnat och så himla glad för det. 

Jag älskar hur berättelsen är uppbyggd, halva berättas med bilder och halva i text. Egentligen är väl det som gör boken speciell för historien är egentligen inte något annorlunda. Men jag gillar det ändå. Det finns en film som är baserad på boken också. Jag har bara sett början av den men tänkt att titta på den nu när jag faktiskt läst boken. 

Att den utspelar sig i Paris tycker jag är underbart, oftast så utspelar sig böckern jag läser i en annan värld eller i USA så det är roligt att få läsa om något annat ibland. 

Jag skulle absolut rekomendera den här boken, även om den är tjock läser man ut den superfort! 

Kommentarer

  • Sara Elvira säger:

    Åh. Den här vill jag verkligen läsa!

    Svar: sv: ja det borde du!!
    BokParadiset

    2015-06-07 | 17:41:39
    Bloggadress: http://magiskarunor.blogspot.se

Kommentera inlägget här: