Bokparadiset

Somrig middle grade deckare

Kategori: Klassiker och kult


                             
 
Titel: Tordyveln flyger i skymningen
Författare: Maria Gripe
Serie: -
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 1988 (2014)
Sidantal: 413

Handling: Tre ungdomar i ett sommarhus. Gamla brev från 1700-talet. Märkliga telefonsamtal och viskningar. Det här är berättelsen om två till syntes tillfälliga händelser gör att hemligheter från det förflutna rullas upp på nytt och slutligen avslöjas.
Väldigt glad att jag köpte den här på bokrean. Redan nu kan jag säga att jag är glad att jag köpte hennes andra bok också! 

Boken handlar alltså om Jonas, David och Annika. Jonas vill bli repoter och spelar in och rappoterar allt han är med om under dagarna. Och som tur är så hamnar de i en väldigt skum och omvandlande mysterium. Det börjar med att de ska vara blommvakter och slutar med ett mysterium om en gammal egyptisk staty. Historien tar väldigt många vändningar och jag hade aldrig kunnat klura ut hur allt skulle sluta. Precis när man tror att mysteriet är löst så kommer en annan vändning. Det gillar jag! 

Boken är skriven 1988 men det märks inte. Språket är inte gammalt dock så är det slang med, dej istället för dig osv. Dessutom är det himla mycket utropstecken med i boken. Säkert två saker som skulle störa många men jag har inte ont av det. Något annat som verkligen höjer boken är Annikas feministiska tankar. Hon tycker inte alls tjejer ska underordna sig killar och absolut inte göra allt de tycker. Det tycker jag är väldigt bra och kan tänka mig att kanske därför Gripes böcker både har blivit populära och är lite av en klassiker. Nu har jag i och för sig inte läst någon annan bok av henne. 

Kort sagt så gillade jag boken och tycker verkligen att fler borde läsa den.

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Har taggat dig i min senaste tag, hoppas du känner för den :))
    http://snowglitter.blogg.se/2015/june/alphabooks-tag.html

    Svar: sv: åh tack snälla!! 😀👏
    BokParadiset

    2015-06-20 | 15:17:50
    Bloggadress: http://snowglitter.blogg.se/

Kommentera inlägget här: