Bokparadiset

Du, bara

Kategori: Hbtq

 
Titel: Du, bara
Författare: Anna Ahlund
Serie: -
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 340
 
Den här boken var på allas tapet när den kom ut, jag tänkte inte ens läsa den. Men efter att ha blivit tillfrågad om jag ville läsa boken, tänkte jag varför inte? Vilket jag är väldigt glad över, tänk om jag visste vilken fantastisk historia som finns innanför pärmarna.
 
Jag försöker inte ens beskriva handlingen för det skulle inte göra boken rättvisa, så här får ni hur Rabén&Sjögren beskrivit den; Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.

Det handlar också om en bästis, ett båthus, en pappershandel, ett hustak med utsikt över hela Uppsala, Nick Drake, Räddaren i nöden, tusen papperstranor och trädgårdsrosor från Svartbäcken. Och så en hel del sex.

Jag hade inte en aning om att det var en debut fören jag läste det nyss, vilket gör att jag blir ännu mer imponerad. Alltså språket är fantastiskt och handlingen väldigt gripande. Jag kan säga att jag läste ut den här i ett svep, det gick inte att sluta läsa, så vad som skulle vara en kort lässtud innan jag skulle sova blev väldigt mycket längre. Men när en bok är sådär riktigt gripande så ska man bara fortsätta läsa! 
 
Jag älskade verkligen kärleken i boken, hur verkligt det kändes. Frank har ett bagage som väldigt många människor har, dock brukar man inte få läsa om den delen. Dessutom tycker jag alltid det är bra när författare skriver om sex, det är ju inte bara pussar och kramar i ett förhållande (inte i de flesta i alla fall). 
 
Det som jag älskade mest med boken dock är hur ingen reflekterar över homosexualiteten. Så kanske är det dumt av mig att nämna det, men jag älskade hur det inte ens nämdes. Ingen var förvånad, ingen kommenterade det och ingen ens reflekterade över det. De var bara vanlig kärlek, precis som det ska vara. 
 
Jag tänker absolut hålla utkik efter fler böcker av Anna Ahlund, den här boken var fantastisk och jag tycker verkligen ni ska läsa den!
 
Tack Rabén&Sjögren för rec-exet! 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Sofies bokblogg säger:

    Håller med dig, den är riktigt bra! Tyckte också det var skönt med en bok utan tusen frågeställningar kring homosexualitet och om det är okej/inte okej.

    Svar: Ja det var så fint att det bara fick vara kärlek liksom!
    BokParadiset

    2016-08-24 | 07:55:50
    Bloggadress: http://filo-sofie.blogspot.com

Kommentera inlägget här: