Bokparadiset

En galen sommar

Kategori: Middle grade

 
Titel: One crazy summer
Författare: Rita Williams-Garcia
Serie: #1 One crazy summer
Förlag: Amistad 
Utgivningsår: 2010
Sidantal: 215
 
Vi får följa tre systrar; Delphine, Vonetta och Fern. De bor tillsammans med deras pappa men över sommaren ska de åka till deras mamma. Deras mamma som lämnade dem precis efter att Fern var född, en mamma de aldrig lärt känna och en mamma som helt enkelt inte är deras mamma och därför använder de hennes tilltalsnamn. 
 
Jag hade inte så stor koll på vad boken skulle handla om (ännu en gång föll jag för omslagen till serien). Men att läsa om syskonrelationer älskar jag, just för att mina egna två systrar är mina bästa vänner. Till en början visste jag inte att boken utspelade sig 1968 så när det stod negro i början av boken tänkte jag direkt att det här är ingen bok jag vill läsa. Boken handlar om The Black Panthers som kämpade för afroamerikanska rättigheter, och vi gör det utifrån barns ögon. 
 
Systrarna är väluppfostrade och smarta. Speciellt Delphine som vi läser utirfrån, hon gör allt för att skydda sina yngre syskon och jag gillar verkligen hur smart hon är. Hon är också ganska lillgammal men med tanke på hennes ansvar så är det inte konstigt att hon blivit det. Boken är väldigt karaktärsdriven och vissa partier i boken blir lite långsamma.
 
Jag gillade verkligen den här och kommer att fortsätta läsa de två andra böckerna i serien. Jag har inte en aning om vad de kommer handla om, men jag har sett att många tycker böckerna blir bättre och bättre hela tiden, vilket alltid är roligt! 
 
Betyg: 3.5/5
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: