Bokparadiset

Glasblåsarns barn

Kategori: Middle grade

                                                                     (Ursäkta för suddig bild)
Titel: Glasblåsarns barn
Författare: Maria Gripe
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 152
 
Glasblåsaren lever med sina två barn, Klara och Klas, och hans fru i ett litet hus på landet. Varje vår åker de på marknad för att sälja hans glas. Barnen och hans fru älskar att åka till marknaden. Men ett år blir inget som det är tänkt och Klara och Klas försvinner. 
 
Jag gillade verkligen början, mot slutet blev det lite skumt. Jag gillade dock Häskaren och hur han hela tiden ville uppfylla önskningar och hur man tillslut kan bli mätt på att få allt man vill ha. Det blir lite lärdom av boken, som helt klart går att diskuteras. 
 
Jag kan tänka mig att den här boken lockar fler barn än Pappa Pellerinsdotter just för att språket är lättare att ta till sig. Jag hoppas på att Modernista kommer ge ut fler av Gripes böcker!
 
Tack Modernista för rec-exet!
 
Betyg: 3/5
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: