Bokparadiset

Kan vara världens härligaste karaktär?

Kategori: Middle grade

 
Titel: Vem som helst utom Ivy Pocket
Författare: Caleb Krips
Serie: #1 Ivy Pocket
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 397
 
Handling: FRÅGA: Vem kan du lita på om du vill ha en ovärderlig diamant levererad till en snobbig aristokrat?
SVAR: Vem som helst... utom Ivy Pocket!

Tjänsteflickan Ivy Pocket är en vandrande katastrof, som gång på gång väcker ilska och frustration hos de snobbiga aristokrater hon arbetar för.
Men bilden vår hjältinna har av sig själv är en helt annan. Ivy är övertygad om att hon är allmänt underbar, fullkomligt charmerande och extremt begåvad.
När Ivy hamnar i Paris, ensam och utfattig, har hon ingen aning om hur hon ska ta sig tillbaka till England. Då blandar sig ödet i och Ivy kallas till en döende hertiginnas sjuksäng. Hon får där i uppdrag att leverera ett magnifikt diamanthalsband (som möjligen har en förbannelse vilande över sig) till Matilda Butterfield på hennes tolvårsdag. Från det ögonblicket och framåt kastas Ivy Pocket in i ett häpnadsväckande äventyr fullt av skurkar, galenskap och missförstånd.
Alltså den här boken är så rolig och det är tack vare huvudpersonen. Ivy Pocket har det största självförtroendet, är alltid ärlig och är helt enkelt alldels fantastisk. Hon gör alltid det bästa i situationer som till exempelt doppar en kvinnas huvud i en skål med fruktsaft för att kyla ner hennes hjärna och kletar in glass i en annan kvinnas ansikte för att kyla ner det när damen har bränt sig. Alltså ni hör ju, hon är genial. 
 
Dessutom tror jag att barn kommer älska den här boken, det är en stark tjej som huvudroll och dessutom får boken en att skratta. Och inte nog med det, de pågår ett mysterie genom hela boken. Jag tror jag löste det direkt men nejdå, boken är utformad så man inte vet vem som är god och ond, vem man kan lita på vilket gör det till en riktigt bladvändare. 
 
Boken är jättefina illustrationer och jag älskar dem. De är så himla fint ritade, bilder till böcker älskar jag ju och det förgyller verkligen den här boken. Dock finns det en sak jag inte gillar med boken, vid ett tillfälle står det såhär i boken; "När allt kom omkring älskade jag fortfarande tårta. Fast nu åt jag det nästan i obegränsade mängder. Jag var hur som helst fortfarande smal som en sticka, så det var ingen skada skedd." Alltså boken är skriven för typ 9-12 åringar och behöver man mata in normen att man ska vara "smal som en sticka" för dem? Detta är dock en helt annan diskussion men jag var tvungen att ta upp det. Dock är detta tre meningar i boken så döm den inte för det, jag bara tyckte det var helt onödigt att ha med i boken. 
 
Jag gillar verkligen den här boken och rekommenderar den varmt, och jag vet att jag inte är ensam om det. 
 
Tusen tack Modernista för rec-exet!
Betyg: 3/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: