Bokparadiset

rosengädda

Kategori: Chicklit

 
Titel: Rosengädda nästa! 
Författare: Emma Hamberg
Serie: #1 Rosengädda
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 348

Handling: Bror är en trettonårig frankofil som har oändligt många skivor med Serge Gainsbourg men inte en endaste vän. Brors föräldrar bråkar sammanbitet om nätterna. Det viskas om skilsmässa. Familjen är det enda han har, och den måste räddas! Bror iscensätter ett seglarläger som han sedan låtsas åka på. En hel månad ger han sina föräldrar, då de kan hitta tillbaka till varandra. Men frågan är vart Bror egentligen ska ta vägen den där månaden?

Tessan är en tjugonioårig kvinna som sitter fast i en dålig relation, andras skeva förväntningar av henne och sin nedlåtande mamma. Hon läser kokböcker som andra läser romaner, men ägnar sina dagar åt att servera pulvermos i en korvkiosk istället för att laga fantastiska rätter åt finsmakare. Hon vill något mer med sitt liv. Men hur ska det gå till?

Jane är en unik kvinna, en sextioårig excentrisk dam som hjälper små djur i nöd, men även lämnar dörren på glänt åt människor som kan behöva henne. Tack vare Janes magiska fingrar möts Tessan och Bror i hennes lilla hus mitt i stan.

Tillsammans ger de sig iväg till Rosengädda, en resa som kommer att förändra alla deras liv för evigt.
Egentligen hade jag inga förväntningar när jag började läsa boken och visste ingenting om den men ändå var den inte som jag trodde riktigt. 
 
Det är inte en sån där sockersöt historia rakt igenom som många andra chicklit böcker. Istället tar dem faktiskt upp ganska många nedstämda och viktiga ämnen. Man får följa två personer, Tessan som snart är 30 och lever kvar i samma samhälle som hon växte upp i, hon är tillsammans med samma kille ifrån högstadiet och jobbar i ett gatukök. Tillslut inser hon att livet inte riktigt blev som hon tänkt säg. Sen får vi följa 13-åriga Bror som är väldigt lillgammal av sig, han pratar som en gammal man, klär sig i kostym och hans högsta idol är en gammal sångare. Det enda han vill i livet är att hans föräldrar inte ska skilja sig för han är rädd att han kommer bli ännu mer ensam än vad han redan är. 
 
Sen möts Tessan och Bror på ett ganska udda sätt men endock lär de sig väldigt mycket av varandra. Tessan och Bror är bokens stryka tycker jag, jag gillar båda två och älskar verkligen bandet de utvecklar med varandra. Dessutom är tanken fin att även om det skiljer 17 år emellan så kan man fortfarande komma väldigt bra överrens och bilda ett starkt band! 
 
Det som gör att det inte blir en fullpott kan jag inte riktigt sätta fingret på faktiskt.. Kanske är det att handlingen är lite långsam ibland och det liksom händer inte så mycket. Endel är dessutom ganska förutsägbart och det slutade inte riktigt sådär som jag ville men det tror jag beror på att det är en triologi.
 
Så även om jag låter lite negativ så gillar jag verkligen karaktärerna och jag kommer fortsätta läsa denna serien. Jag har en aning om vad den kommer handla om till en viss del iaf vilket ska bli roligt. Jag hoppas att vi även får följa Bror i nästa bok också.

 

Kommentarer

  • Fanny säger:

    Den här har jag och även nästa och tänkte läsa dem mot våren/sommaren :) Tyckte hennes "Baddaren" var charmig och rolig!

    Svar: sv: Det låter som en bra idé! :) den har jag faktiskt inte läst, kanske jag får göra efter jag avslutat denna serien :)
    BokParadiset

    2016-01-07 | 19:32:29
    Bloggadress: http://skogsmusensskrifter.blogspot.com
  • Lena säger:

    Har två böcker i denna serie som jag verkligen vill läsa i år.

    Svar: sv: Åh härligt, du får försöka prioritera dem :)
    BokParadiset

    2016-01-08 | 15:30:51
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: