Bokparadiset

En förbannelse, ett mysterium och ett cirkussällskap.

Kategori: Middle grade

 
Titel: Poppy Pym och Faraos förbannelse
Författare: Laura Wood
Serie: #1 Poppy Pym
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 320
 
Vi får följa Poppi som växt upp på en cirkus, men som nu ska börja i en riktig skola. Såklart är det tusen saker som är helt annorlunda mot vad hon är van vid, t.ex. att man inte äter sockervadd till frukost. Skolan kommer få en egyptisk utställningen till sig, och däribland finns en diamant som det vilar en förbannelse över. 
 
När jag läste under författarbilen till boken så jämfördes den med Harry Potter, något som jag oftast ogillar, varför kan inte boken stå för sig själv? Automatiskt blir det att jag hittar likheter då och visst finns det några; elevhem, en lärare som är ganska lik Snape, rektorn påminner om Dumbledore, en trio kompisar, internat, föräldralös unge, osv osv. Saker som jag troligtvis inte alls hade kopplat med Harry Potter om det inte vore för att jag läst det innan jag påbörjade boken, okej endel hade jag nog tänkt på för det blev väldigt många likheter, vissa man kunde undviktigt väldigt lätt genom att bara inte ha med dem helt enkelt. 
 
Boken är roligt och jag fastnar ändå i hela mysteriet och allt. Det som ändå slår mig mest är att barn nog hade uppskattat boken riktigt mycket. Sen kanske jag inte fastnar så mycket för karaktärerna men jag uppskattar fortfarande boken, den levererar ett mysterium och en handling som håller mitt intresse uppe. 
 
Tack till Modernista för rec-exet!
 
Betyg: 3/5
 

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Är lite nervös inför HP-liknelser och att det skall förstöra boken, vill verkligen tycka om denna :)

    Svar: Vet inte varför de måste marknadsföra sig med det... Men jag hoppas du gillar den!
    BokParadiset

    2016-07-19 | 09:44:48
    Bloggadress: http://snowglitter.blogg.se

Kommentera inlägget här: