Bokparadiset

Maria Gripe på nytt

Kategori: Klassiker och kult

 
Titel: Pappa Pellerins dotter
Författare: Maria Gripe
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2016 (1963)
Sidantal: 188
 
Loella (hur fint namn?) och hennes två småbröder bor ute i skogen med deras mamma. Dock är mamman ute och reser mycket och Loella och syskonen lämnas själva. Men när mamman ska vara borta en längre tid får Loella flytta in på ett barnhem i stan medan hennes syskon får flytta in hos mammans kompis. 
 
Jag tycker det är superkul att Modernista ger ut Maria Gripes böcker på nytt, de är ju helt omöjliga att få tag på nya. Dessutom gör de alltid så snygga omslag. Jag har tidigare läst Tordyveln flyger i skymningen av henne och Pappa Pellerins dotter är inte riktigt lika bra enligt mig. Men den är absolut inte dålig. 
 
Det som jag har mest problem med är faktisk att olika personer skrivit med grov dialekt. Det är en kvinna som har så grov dialekt så ibland måste jag tänka efter vad orden betyder. Jag klarar ändå av det, men jag tror kanske att barn som läser boken inte kommer förstå allt och kanske upplever boken som tråkig på grund av det. Dock tror jag att det är väldigt många äldre som läst Gripes böcker som unga kommer älska att läsa om böckerna! 
 
Att boken har några år på nacken märks i vissa avsenden och i vissa fall märks det inte alls. Jag tyckte verkligen om boken, inte för att det egentligen händer så mycket. Jag fastnar för Loella och speciellt det historiska perspektivet i boken!
 
Har ni inte läst Gripes böcker tidigare så tycker jag verkligen att ni ska göra det, och varför inte börja med Pappa Pellerins dotter
 
Tack Modernista för rec-exet!
 
Betyg: 3/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: