Bokparadiset

George

Kategori: Hbtq

 
Titel: George
Författare: Alex Gino
Serie: -
Förlag: Lilla piratförlaget
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 188
 
George är en sån bok som jag varit intresserad utav att läsa sen den kom ut på engelska. Väldigt snabbt blev den översatt och jag var inte sen med att be om ett rec-ex. Det är en middle grade bok som handlar om George och det enda hon vill är att bli en flicka. Det man får följa är hennes klass som ska sätta upp en föreställning av Wilbur (ni vet den som finns som film, Wilbur den fantastiska grisen, en fantasisk film!) och George vill spela Charlotte, spindeln. Tycker det är så bra att det finns en middle grade bok som behandlar det här ämnet, det finns nog många barn därute som känner precis som George. 
 
Något som boken verkligen får mig att reflektera över är hur små ord kan såra en människa så mycket. Georges lärare säger till henne att hon kommer växa upp till en fin man, något som krossar henne totalt. Läraren tror att hon säger helt rätt sak men så är det egentligen tvärtemot. Älskar när en bok får en att reflektera mycket. Eftersom jag själv ska bli lärare gillar jag när en sådan får vara med lite i en historia, tyvärr är de inte framställda så bra oftast och likaså i detta fallet. Jag blir så arg på läraren, hur kan hon inte vara mer förstående? Däremot är rektorn så mycket bättre. 
 
Kelly är Geroges bästa vän och jag älskar henne. Hon är nog faktiskt favoriten i boken, hon tar så lättsamt på allting och verkar som en människa man vill känna. När George säger att hon vill provspela till Charlotte så säger Kelly att det är fantastiskt och så övar dem ihop. Sista kapitlet med henne och George är så fint!
 
Det som är bokens största styrka är att det känns himla trovärdig. Boken övertygar mig om att det skulle kunna gå till precis så här i verkligheten. Allt ifrån hur Georges familjhanterar det och till Georges känslor. Älskar det enkla omslaget också, så fint. Rekommenderar verkligen den här boken!
 
Tack Lilla piratförlaget för rec-exet!
 
Betyg: 4/5
 

Kommentarer

  • Bam säger:

    Så glad att den är bra. Tänkte köpa hem den och läsa samt behålla inför framtida eventuella barn. Känns som en berättelse som alla bör läsa, just på grund av att den är så viktig.

    Svar: Alltså ja! Så bra och sjukt viktig bok, fint att det även finns den här typen av böcker för barn :)
    BokParadiset

    2016-06-28 | 11:31:12
    Bloggadress: http://www.bamtycker.wordpress.com

Kommentera inlägget här: