Bokparadiset

Partyprinsessan

Kategori: Contemporary

 
Titel: Partyprinsessan
Författare: Meg Cabot
Serie: #7 En prinsessas dagbok
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2010
Sidantal: 286
 
Handling: Prinsessan Mia har bestämt sig för att ha en riktigt bra vår, men som alltid när hennes farmor har ett finger med i spelet urartar det mesta till kaos. Det vore inte konstigt om Michael, hennes stora kärlek, börjar tycka att Mia är fullständigt galen. Eller, ännu värre, lite småtråkig! 
Kan det vara så att Mia - Genovias framtida drottning - faktiskt inte vet hur man gör för att ha kul? 
Jag brukar plocka upp en prinsessas dagbok ibland när jag behöver något lättsamt och snabbläst. När jag behöver bryta av lite liksom. 
 
Mikael vill hålla fest och Mia som inte alls är någon partymänniska blir supernervös och vill helst inte alls gå. Tillslut är det så illa att hon måste fråga sin ärkefiende Lana om hur man beter sig på en fest. Såklart tolkar Mia detta på värsta möjliga sätt. Ungefär här är det så pinsamt så jag rodnar och skäms ihjäl, fast samtidigt skrattar också. Boken är helt klart värd att läsa just för att uppleva den scenen, ni behöver bara ta er igenom sex andra böcker före.
 
Men tro inte att festen är det enda boken handlar om, Lily bestämmer sig för att starta en litteratur tidning, Mias farmor regisserar en teater och Mia fortsätter med sina roliga och pinsamma grejer. Jag gillade verkligen den här boken, det fanns mycket att skratta och att skämmas åt, ett helt perfekt avbrott i vardagen! 
 
Betyg: 4/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: