Bokparadiset

En stor sommarfavorit!

Kategori: Contemporary

 
Titel: Mycket mer än så
Författare: Sarah Dessen
Serie: -
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2009
Sidantal: 413
 
Handling: Auden har jämt varit den perfekta dottern, den ansvarsfulla systern, den duktiga eleven. Hon är en tjej som man kan lita på. Men Auden har känt sig instängd av alla krav, hon har inte haft något socialt liv och hon har inte sovit en hel natt på flera år. 

När hon blir erbjuden att spendera sommaren innan hon ska börja på college, hos pappan och hans nya familj i en liten stad vid kusten, tar hon tillfället i akt. Hon får ett sommarjobb i sin bonusmammas klädbutik och plötsligt händer någonting med Auden. Hon får lära sig allt om det sociala spelet, om hur tjejer pratar och beter sig, om tjejers vänskap och om deras kärleksbekymmer. Så möter hon Eli, en ensamvarg som också har svårt för att sova om nätterna, och som Auden snabbt kommer nära. Tillsammans ger de sig ut på ett uppdrag: Auden för att göra allt det där hon aldrig har gjort, Eli för att lära sig att leva med de skuldkänslor han bär på sedan han var med om en nära väns död. Det blir sommaren när allt förändras.
Alltså den här boken var precis vad jag behövde för stunden. Ingen har väl missat det fantastiska vädret vi har haft och såklart ger den sommarfeeling vilket resulterade i att jag ville läsa en sommrig contemporary, vad passar då bättre än Sarah Dessen? Det bästa är att sedan två sommarar tillbaka har jag tänkt läsa den här med det har inte blvit av, fören nu! 
 
Contemporary är min absoluta favorit genre, men jag läser det alldeles för sällan, det har nog att göra med att jag inte vill tröttna, dessutom får jag ut mest av contemporaryläsning på sommaren. Men ska nog ändå försöka läsa mer av det under hela året. Men nu till boken! 

Auden som är superambitös med skolan och gör allt för att göra sina föräldrar nöjda med henne. Dock är hennes föräldrar väldigt knepiga och speciellt hennes mamma som är väldigt nedlåtande om alla som hon inte anser vara bra nog. Därför bestämmer sig Auden för att över sommaren åka till Colby där hennes pappa, pappas nya fru och deras nyfödda dotter bor. Såklart blir det inte riktigt som hon tänker sig, men det behöver kanske inte vara något dåligt?
 
Jag gillar Auden för att hon är väldigt självständig och står på sig, men samtidigt är hon inte rädd för nya saker. Och framför allt att göra saker helt själv, önskar att jag också hade mer av den egenskapen. Men mest gillar jag gruppen av tjejer som hon träffar, just för att de känns oskiljaktiga men samtidigt släpper in Auden. 
 
Sarah Dessens böcker är ju väldigt lika och den här lika så, MEN för mig gör det inget, just för att hon förmedlar en så härlig känsla i hennes böcker, som verkligen förgyller läsningen. Alltså jag njuter av varje minut som jag läser, det är sommrig, lättsmält och man blir tillfredställd. Sen älskar jag de svenska omslagen, stämmer så bra in på böckerna. Just denna boken är nog också min favorit av Dessens böcker, så har ni inte läst den, plocka upp den i sommar! 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Sofies bokblogg säger:

    Jag gillade denna, och instämmer i att den ger väldigt härliga sommarkänslor!

    Svar: Ja visst gör den, vill bara att sommaren ska komma nuuuu!
    BokParadiset

    2016-05-13 | 09:09:11
    Bloggadress: http://filo-sofie.blogspot.com

Kommentera inlägget här: